23-05-2012

Winnaars Media Ukkie Award bekendgemaakt

De winnaars van de Media Ukkie Award 2012 voor beste kindermedia zijn op 16 mei jongstleden bekendgemaakt in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Het zijn geworden: Sesamstraat (NTR, categorie Televisie), Nijntje.nl (Mercis, categorie Website) en ’Jop gaat slapen’ (Heppi, categorie App). Tijdens de feestelijke bijeenkomst werden de awards uitgereikt door Maurice de Hond (initiatiefnemer Steve Jobs school) en twee media-ukkies. De award is een initiatief van Mediawijzer.net om, tijdens de Maand van de Mediaopvoeding, media die goed passen binnen de mediaopvoeding van jonge kinderen voor ouders inzichtelijk te maken.

Media Ukkie Award
De Media Ukkie Award is dit jaar voor het eerst uitgereikt aan de beste kindermedia in drie categorieën: Televisie, Website en App. Op basis van een selectie door een vakjury, kon het Nederlandse publiek haar stem uitbrengen op de leukste en meest leerzame media voor jonge kinderen.

De vakjury bestond, naast voorzitter Cathy Spierenburg (Mediasmarties), uit prof. Adriana Bus (Bijzonder Hoogleraar Ontluikende geletterdheid), Anke Meuffels (SKON), Evert de Vos (J/M voor Ouders), Katja Römer-Schuurman (presentatrice/actrice), Liesbeth Hop (Mediarakkers), prof. dr. Peter Nikken (Bijzonder Hoogleraar Mediaopvoeding), Remco Pijpers (Stichting Mijn Kind Online) en Stefanie Jansen (Kids & Family Insight).

De jury heeft onder meer gelet op toegankelijkheid, begrijpelijkheid en overzichtelijkheid, maar ook of de media uitdagend, origineel, spannend, interessant en prikkelend waren. De jury zei onder meer het volgende over de winnaars:

• Sesamstraat: “Niet in volzinnen te vatten, maar de onvoorspelbare afwisseling van het bekende programma is niet meer weg te denken op de Nederlandse televisie en een inspiratiebron voor vele mediamakers.”
• Nijntje.nl: “Ooit begonnen als prentenboekje van Dick Bruna heeft Nijntje, het kleine lieve konijntje de wereld en de media veroverd. Ook de multimediale Nijntje is een publieksfavoriet gebleven.”
 Jop gaat slapen: “Met dit spel kunnen peuters en kleuters zich goed identificeren, naar bed gaan is een dagelijks terugkerende activiteit met vaste rituelen. Opruimen, uitkleden, in bad gaan, tandenpoetsen, knuffel zoeken, boekje lezen…”.

Maand van de Mediaopvoeding
De maand mei is door Mediawijzer.net uitgeroepen tot Maand van de Mediaopvoeding. Jonge kinderen groeien op in een wereld met televisie, computers, smartphones en tablets. Uit het onderzoek Iene Miene Media (2012) blijkt dat van de kinderen tot 1 jaar al 13% regelmatig met een tablet speelt en dat kinderen tot 4 jaar gemiddeld 39 minuten televisie kijken per dag. Dit biedt hen veel mogelijkheden in de ontwikkeling, maar roept bij ouders ook vragen op over goed mediagebruik.De Maand van de Mediaopvoeding geeft op de website www.mediaukkies.nl concrete tips, laat ouders hun eigen mediawijsheid testen en biedt informatie over mediaopvoeding.

Naast de Maand van de Mediaopvoeding voor ouders van peuters en kleuters organiseert Mediawijzer.net in november de Week van de Mediawijsheid gericht op het kritisch en verantwoord omgaan met media door kinderen in het basisonderwijs.

Iene Miene Media
Uit het onderzoek Iene Miene Media, uitgevoerd door Stichting Mijn Kind Online in opdracht van Mediawijzer.net, blijkt dat door de opkomst van touchscreens peuters en kleuters steeds vroeger zelfstandige mediagebruikers worden. Kinderen kijken gemiddeld vanaf hun eerste jaar televisie en DVD en zodra ze drie jaar zijn, ontdekken ze de tablet, smartphone en laptop.

Ouders zien positieve effecten op de ontwikkeling van taal, rekenen en motoriek en zijn trots op wat hun kind al kan. Ze maken zich wel zorgen over het zien van ongewenste reclame, te enge of sexy filmpjes, het niet kunnen stoppen en het in contact komen met verkeerde personen.

Ouders denken dat ze slechte ervaringen het beste kunnen voorkomen door regels te stellen en door samen met hun kind media te beleven. Ouders vinden het hun taak om te zorgen voor een veilige omgeving voor hun kind, maar geven aan niet altijd te weten wat geschikte apps, websites en spelletjes zijn (46%), waar ze informatie over veilig internetgebruik kunnen vinden (52%) en wat een gebruikelijke hoeveelheid tijd is voor kinderen om per dag aan media te besteden (46%).