Influencers, content creators, Youtubers en bloggers: beroepen die de laatste 15 jaar ontstaan zijn door de opkomst van het internet. Ze vloggen over hun dagelijkse leven, delen foto’s van hun beste outfits of bedenken danspasjes op de nieuwste hits. Op Instagram of TikTok kun je van de ene op de andere dag viraal gaan. Dan word je opeens interessant voor merken en word je gevraagd om producten te promoten.
Voor de ECP Jubileumrubriek interviewden we Wilma Westenberg, een oud-ECP’er die inmiddels succesvol content creator is, over haar carrière. Over haar ervaringen lees je hier verder. Maar weet u eigenlijk waar 25 jaar geleden de basis voor de hedendaagse influencer werd gelegd?
Van ‘online dagboek’ naar weblog, naar blog
Het delen van (persoonlijke) online content begon al in 1994. Na de uitvinding van het HTTP-protocol (http) begonnen mensen ‘online dagboeken’ bij te houden. Zo ontstond het concept van een blog of een groepsblog. In 1999 werd door Pyra Labs het bedrijf Blogger opgericht, met de site www.blogger.com. Blogger maakte als een van de pioniers de term ’to blog’ populair bij het brede publiek. In februari 2003 werd Pyra Labs opgekocht door Google, die Blogger vervolgens integreerde met andere Google-producten.
Andere bekende blog-platformen uit die tijd zijn Tumblr, WordPress en Facebook. En Twitter niet te vergeten. Deze app is het bekendste platform voor microbloggen: een combinatie van bloggen en instant messaging die in 2006 populairder werd.
Schnabbelen
Toen de blogger zich in 2010 naar Instagram verplaatste veranderde het online landschap binnen tien jaar drastisch. Influencer marketing, waarmee je als bedrijf zijnde een samenwerking aangaat met een invloedrijk persoon, is in die tijd explosief gegroeid. Niet alleen vertrouwt 49% van de consumenten op aanbevelingen van influencers, 40% koopt iets nadat ze het op Twitter, YouTube of Instagram hebben gezien.
Monica Geuze, een van Nederlands bekendste influencers met 1,3 miljoen volgers op Instagram, vertelt in een podcast over haar ervaring met ‘schnabbelen’ (lees: influencer marketing). Een schnabbel is een lucratieve bijverdienste en voor Monica van groot belang in het begin van haar carrière. “Aan het begin greep ik echt alles met beide handen aan. Een bedrijf mailde mij dat ze graag een winactie wilden doen met een gamelaptop. Dan deed ik echt alsof ik een waanzinnige gamer was. Voor drie posts kreeg ik 400 euro. Dat was inmiddels alweer 8 jaar geleden.”
Verwacht wordt dat waarde van social commerce sales in 2023 een omzet van 1,174 miljard euro zal bereiken. Wereldwijd beschouwen meer dan 50 miljoen mensen zichzelf als content creator. Influencer marketing zal de komende jaren alleen maar meer gaan voorkomen als belangrijke groeistrategie voor bedrijven én voor de influencers zelf.