Online uw bankzaken regelen, kleding kopen via een webshop of cookies accepteren op een website: allemaal gevallen waarbij een organisatie persoonsgegevens van u ontvangt. Maar wat gebeurt er eigenlijk met uw persoonlijke data? Hoelang worden deze data bewaard en met wie worden deze gedeeld? Het antwoord hierop is vaak lastig te vinden, vanwege de onbegrijpelijke privacyverklaringen. SIDN schreef een artikel over het Privacy Label-project: een project dat op een beknopte en begrijpelijke manier uitlegt hoe een bedrijf uw persoonsgegevens gebruikt.
Het Privacy Label-project is een samenwerking van ECP | Platform voor de InformatieSamenleving en SURF met Privacy Company en Pineapple Jazz. Het maakt de kerninformatie uit een privacyverklaring op een visuele manier inzichtelijk.
AVG
Met de totstandkoming van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) ontstond er vanuit de Europese Unie de noodzaak: er moet een standaardisatie of icoon komen om de AVG begrijpelijk te maken. Er is ooit een eerste aanzet gemaakt voor iconen in de AVG, waarna ECP met de concrete vraag kwam: hier moeten we iets mee, wie kan dit vormgeven? Hieruit is Privacy Label gegroeid. Coen Steenhuisen, adviseur bij Privacy Company, vertelt aan SIDN dat het label neutraal is: het gaat niet over goed of fout. Het gaat om informeren. Ook is het geen vervanging van de privacyverklaring. “Zie het als een beknopte en visueel aantrekkelijke samenvatting”, aldus Steenhuisen.
SIDN fonds
Het SIDN fonds steunt het initiatief. Programmamanager Mieke van Heesewijk: “Enerzijds biedt het bedrijven en organisaties de mogelijkheid om op een eenvoudige manier transparanter te communiceren over het verwerken van persoonsgegevens. Anderzijds geeft het de internetgebruiker ‘in één oogopslag’ inzicht in wat er met zijn of haar persoonsgegevens gebeurt. Zo informeert Privacy Label niet alleen, maar creëert het ook meer bewustwording over privacy.”
Meer weten? Lees hier het hele artikel.