Cybersecurity 2024 – Samen Sterk tegen Digitale Dreigingen

Conclusies

  • DIVD biedt jongeren met technische vaardigheden begeleiding en educatie om ethisch gedrag te stimuleren en de kloof tussen talent en kansen op de arbeidsmarkt te overbruggen. 
  • Hackshield stimuleert digitale geletterdheid en positief gedrag bij kinderen door hen via een speelse en inclusieve aanpak op te leiden tot cyberagenten, met impact op scholen, ouders en lokale gemeenschappen. 

Samenvatting

Vorig jaar waren 2,3 miljoen Nederlanders slachtoffer van een vorm van online criminaliteit (CBS). De financiële of emotionele schade kan enorm zijn.  

Cybercriminelen worden steeds professioneler, waardoor het steeds moeilijker wordt om nepsms’jes of nep-mailtjes te herkennen. Wie zijn de spelers achter cybercriminaliteit? En hoe kunnen we het herkennen en tegengaan?  

In deze sessie werden de manieren besproken waarop mensen – met name jongeren – bewust gemaakt kunnen worden van cybercriminaliteit.  

Tim Murck – Hackshield: Hackshield richt zich op het dichten van de kenniskloof in digitale geletterdheid door kinderen op een speelse manier op te leiden tot junior cyberagenten. Via een gameomgeving, waarin het internet wordt gesimuleerd, lossen kinderen puzzels op en ontwikkelen ze vaardigheden om maatschappelijke problemen op te lossen. Bij succes worden ze gehuldigd door lokale autoriteiten, wat hen een gevoel van empowerment en waarde geeft. 

Het programma bereikt indrukwekkende resultaten: 1 miljoen kinderen hebben erover gehoord, 25% speelt het spel, en 10% behaalt de status van cyberagent, met een selecte groep als ‘cyberheroes’ die het initiatief verder uitdragen. Hackshield betrekt ook politie en gemeenten, die zich hierdoor gesterkt voelen in hun rol. 

Naast de game biedt Hackshield een lespakket aan scholen, gericht op actuele thema’s zoals cyberpesten en sexting. Met een deelname van 45% meisjes wordt er bewust aandacht besteed aan inclusiviteit. Hackshield werkt momenteel aan een variant voor tieners van 13-19 jaar. Het programma stimuleert positief gedrag en draagt kennis over naar ouders, waardoor het bereik verder groeit. 

“Er gaat veel aandacht naar slecht gedrag, maar weinig aandacht naar goed gedrag” – Tim Murck, Hackshield

Astrid Oosenbrug -DIVD Academy: DIVD helpt jongeren met technische vaardigheden om onderscheid te maken tussen ethisch en schadelijk gedrag, zodat ze hun talenten op een positieve manier inzetten. Veel jongeren, vaak met een migratieachtergrond, krijgen geen stageplek en belanden daardoor soms op verkeerde paden, ondanks hun potentieel. DIVD biedt hen begeleiding, zowel via stages (12-15 plekken beschikbaar) als online lessen voor 3500 studenten, ondersteund door AI. Het doel is de kloof te dichten tussen beschikbare banen en benodigde vaardigheden, met een focus op inclusieve en duurzame oplossingen. 

“We moeten duurzame oplossingen vinden met elkaar” – Astrid Oosenbrug, DIVD Academy