Campagne tegen nephelpdesks van start

02/04/2019

Regelmatig proberen nephelpdesks via de telefoon toegang te krijgen tot computers van particulieren. Daarom start de Fraudehelpdesk, in samenwerking met Veiliginternetten.nl, op 2 april een campagne tegen nephelpdesks. Het doel: bewustwording van het bestaan van nephelpdesks vergroten en mensen aansporen de telefoon direct op te hangen als zij vermoeden te spreken met een nephelpdesk. Uit onderzoek blijkt dat deze vorm van cybercriminaliteit in 2017 zijn piek bereikte, maar dat nephelpdesks nog altijd actief zijn. In januari 2019 kostte helpdeskfraude 1.535 euro per geval. Daders spelen slinks in op onwetendheid van de slachtoffers.

“Ons doel is om te voorkomen dat de bevolking slachtoffer wordt van fraude,” zegt Tanya Wijngaarde van De Fraudehelpdesk. “Door voorlichting willen we burgers en bedrijven behoeden voor oplichtingspraktijken en weerbaarder maken tegen fraude. Het onderwerp is onvoldoende bekend en dat resulteert erin dat mensen niet waakzaam genoeg zijn.”

Hoewel de spectaculaire groei die tot 2017 plaatsvond sinds vorig jaar is gestabiliseerd, kost deze vorm van cybercriminaliteit nog altijd veel frustratie en geld. In 81% van de in januari 2019 geregistreerde gevallen was er sprake van schade voor een gemiddeld bedrag van 1.535 euro. Nephelpdesks verkregen met een smoes toegang tot de computer en konden zo hun criminele activiteiten uitvoeren.

De groep slachtoffers is breed – variërend van jong tot oud, van meer tot minder digitaal vaardig publiek – terwijl de daders stuk voor stuk professionele oplichters zijn. Een typisch voorbeeld: je wordt gebeld door iemand die zich voordoet als helpdeskmedewerker. Hij zegt dat er iets aan je pc mankeert. Ze beloven het probleem (dat er eigenlijk niet is) op afstand voor je op te lossen. Daarvoor moet je wel een speciaal programma downloaden. Zo krijgen ze toegang tot je computer en dan is het einde zoek. Ze verschaffen zich bijvoorbeeld toegang tot je bankrekening en sluizen geld weg. Of ze laten je een kleine overboeking doen voor de ‘service’ en plaatsen zonder dat je het weet een paar nullen achter het bedrag. Bovendien zetten ze er druk op. Ze reageren geïrriteerd op treuzelen of zeggen dat een update snel gedaan moet worden om je computer te beveiligen.

“Je denkt: dat gebeurt mij niet, daar trap ik niet in,” zegt Marjolijn Bonthuis van Veiliginternetten.nl. “Helaas is dat niet waar. Een gebrek aan kennis maakt dat mensen vaak te meegaand zijn. De daders spelen slim in op onwetendheid en onzekerheid en maken ook nog eens gebruik van mentale druk. Door de kennis en bewustwording onder het publiek te vergroten, willen we de succeskansen van deze cybercriminelen verlagen.”

5 tips om helpdeskfraude te stoppen:

  1. Helpdesks bellen nooit zelf. Als je bijvoorbeeld gebeld wordt door iemand van Microsoft, heb je te maken met een oplichter. Microsoft belt namelijk nooit op. De zogenoemde ‘Microsoft-bellers’ zijn criminelen die de naam van het softwarebedrijf misbruiken. Ze doen zich voor als medewerkers. Ze komen behulpzaam over, maar zijn uit op je geld of persoonlijke gegevens.
  2. Controleer altijd de contactgegevens. Het kan ook zijn dat je via internet het telefoonnummer hebt gevonden van een ‘Nederlandse klantenservice’, zogenaamd van Dell, Gmail, Yahoo of een ander groot bedrijf. Of dat je op je computer plotseling een ‘pop-up’-scherm ziet waarop staat dat je met een klantenservice moet bellen. Ook dan kun je met oplichters te maken hebben. Kijk onderaan de pagina: https://www.fraudehelpdesk.nl/nephelpdesks/ voor de juiste contactgegevens van enkele grote bedrijven.
  3. Vraagt een onbekende je iets te downloaden? Oplichters bieden allerlei oplossingen aan. Allereerst zeggen ze dat het nodig is om naar een bepaalde website te gaan om software te downloaden. Met die software zouden ze op afstand je ‘probleem’ kunnen oplossen. Als je hierop ingaat, hebben de oplichters toegang tot je computer. De software kan hen uiteindelijk toegang geven tot je online bankomgeving. Zo sluizen ze geld weg naar hun eigen rekening, zonder dat je dit in de gaten hebt. Ook is het mogelijk dat je naar frauduleuze websites wordt geleid. Hier wordt naar persoonlijke of financiële informatie gevraagd, zoals creditcardgegevens.
  4. Vertrouw je het niet? Als je denkt dat je toegang hebt gegeven aan cybercriminelen, zet dan de besmette computer uit en maak direct contact met je bank en met de politie via 0900-8844. Als de politie onderzoek wil doen in je computer, wacht dan met het ondernemen van verdere actie totdat de politie is geweest. Wijzig vervolgens vanaf een ander apparaat de wachtwoorden van internetbankieren en andere accounts, zoals webwinkels. Scan je besmette computer met een goede virusscanner.
  5. Meld het bij de Fraudehelpdesk. Contact met een dubieuze helpdesk gehad?
    Meld het dan via het meldformulier op de website van Fraudehelpdesk of bel naar: 088 786 73 72.

Kijk voor meer informatie op: https://www.fraudehelpdesk.nl/nephelpdesks/

Over Veiliginternetten.nl
Veiliginternetten.nl biedt tips, tricks en praktische uitleg over wat je kunt doen en moet laten om veilig te internetten. Je vindt er tips over veilig omgaan met online privacy, wifigebruik en gebruik van sociale media. Veiliginternetten.nl is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, het ministerie van Justitie en Veiligheid / Nationaal Cyber Security Centrum, ECP | Platform voor de InformatieSamenleving en het bedrijfsleven.

Over de Fraudehelpdesk
De Fraudehelpdesk wil zoveel mogelijk voorkomen dat de Nederlandse bevolking slachtoffer wordt van fraude. Burgers en bedrijven behoeden voor oplichtingspraktijken en weerbaarder maken tegen fraude, dat is het doel. Dat gebeurt door mensen bewust te maken van de risico’s op fraude.
Fraudeslachtoffers bieden zij een helpende hand door hen naar de juiste instantie te verwijzen. Zo hoeft de gedupeerde niet zelf op zoek naar het goede adres voor hulp.

 



Terug naar actueel