Met elkaar in gesprek over mediagebruik en vaardigheden, leren van elkaar en zo sámen mediawijzer worden. Dat is waar de achtste Week van de Mediawijsheid dit jaar om draaide. Van 17 t/m 24 november gingen bibliotheken, scholen, organisaties en anderen aan de slag met het thema ‘Generatie Media: samen mediawijs’. Met onder andere het nieuwe Mediawijsheid Debat, meer dan 165.000 aangemelde leerlingen voor de MediaMasters Game en zo’n 130 activiteiten in het land kijken we in dit artikel terug op een geslaagde campagne.
Nieuwe onderzoeken: digitale generatie heeft nog veel hulp nodig
Jongeren zijn minder digitaal vaardig dan ze zelf denken en hebben bijvoorbeeld moeite met het inschatten van betrouwbare informatie. Dat blijkt uit twee complementaire onderzoeken die bij de start van de Week van de Mediawijsheid werden gelanceerd: de ‘Monitor Jeugd en Media 2017’ van Kennisnet en ‘Vanzelf Mediawijs? 2017’ van Mediawijzer.net. Ook blijkt hieruit dat school nu slechts een kleine rol speelt in het bijbrengen van digitale vaardigheden en dat jongeren hun vaardigheden vooral in hun vrije tijd opdoen en daarbij weinig uitdaging ervaren. » Lees hier meer over de onderzoeksresultaten
Mediawijsheid Debat met vmbo-leerlingen, docenten en bekende juryleden
Bij de start van de #WvdM17 organiseerden Mediawijzer.net, Beeld en Geluid, VodafoneZiggo en het Nederlands Debat Instituut het Mediawijsheid Debat. Jongeren, docenten en mediamakers gingen met elkaar in gesprek over privacy, het verspreiden van gevoelige informatie, omgaan met nepnieuws, de rol van professionele media, wat kunnen we van elkaar leren en nog veel meer. De jury bestond uit Bart Ongering van Meester Bart, 3FM-DJ Domien Verschuuren, YouTubers Jiami Jongejan en Nesim Najih van het kanaal Supergaande en Ivo Duijsings van NOS Mashup. » De uitzending is hier terug te kijken, of kijk de trailer hieronder Het Mediawijsheid Debat is een discussiestarter voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Wat kunnen leerlingen en docenten van elkaar leren? Ga in 1, 2, 3 of 4 lesuren het gesprek in de klas aan over media en mediawijsheid aan de hand van vier stellingen die met video’s – mét Sociale Medialoog Fake Vonk – worden ingeleid. » Ook na de campagne kan het voortgezet onderwijs aan de slag met het debat in de klas aan de hand van spraakmakende stellingen en filmpjes
Onderwijsconferentie over digitale geletterdheid
Hoe kunnen we kinderen een hoopvol perspectief bieden in een gedigitaliseerde wereld die niet zonder zorgen is? En welke digitale vaardigheden brengen we ze bij waarmee ze zelf hun toekomst kunnen vormen, in plaats van dat technologie dat voor ze doet? Als afsluiter van de campagne vond in Beeld en Geluid de Onderwijsconferentie Digitale Geletterdheid van Kennisnet plaats, in samenwerking met SLO, Beeld en Geluid en Mediawijzer.net. Tot de sprekers behoorden pedagoog Joop Berding, filosoof Hans Schnitzler, ondernemer Jim Stolze, Hans de Vries (SLO), Lyanca ten Donkelaar (AOC Oost), Berry Nieskens (Cartesius 2), Nadia Demaret en Jeroen Gommers (Vrijeschool Widar) en Remco Pijpers (Kennisnet). Als klapper op de vuurpijl werd deze middag het Handboek Digitale Geletterdheid van Kennisnet gepresenteerd. » Lees het inhoudelijke verslag van Remco Pijpers » John Leek schreef een persoonlijk sfeerverslag
MediaMasters Game
Het was weer een spannende competitie: meer dan 165.000 leerlingen in groep 7 en 8 waren dit jaar aangemeld voor de MediaMasters Game. De winnaars werden maandag 27 november bekendgemaakt en zij gaan ervandoor met mooie prijzen. Daarnaast ontving elke leerling die de Game had uitgespeeld een MediaMasters-diploma en de titel ‘MediaMaster’. Groep 8 van Basisschool Statenkwartier uit Den Haag mag zich de ‘meest mediawijze klas van Nederland’ noemen en mag met de hele klas naar Beeld en Geluid en de studio van The Voice Of Holland. Juf Vivian: “Het was ontzettend leuk om mee te doen aan de Game en te zien hoe betrokken en gemotiveerd de leerlingen waren. Sociale media, vloggen en gamen zijn hot topics in de klas en het was mooi om er op deze manier over te discussiëren en te leren.”
In het nieuws
De media-aandacht voor de Week van de Mediawijsheid 2017 was groter dan ooit. De highlights van het nieuws vindt u op de website van mediawijzer.net.