Op dinsdag 20 november vond in Brussel het Safer Internet Forum plaats, de jaarlijkse internationale conferentie in Europa waar beleidsmakers, onderzoekers, jongeren, ouders, hulpverleners, onderwijzers, NGO’s, vertegenwoordigers vanuit de industrie, experts en andere relevante stakeholders elkaar ontmoetten om te discussiëren over de laatste trends, risico’s en oplossingen gerelateerd aan de online veiligheid van kinderen. In het programma waren sessies over de impact van technologie op je eigen identiteit en persoonlijke relaties (waaronder een aantal praktijkcases), naast de impact van technologie op de maatschappij en hoe de verschillende stakeholders de uitdagingen kunnen aangaan. In een serie ‘deep dive’ sessies kregen de bezoekers de mogelijkheid om dieper in te gaan op de kwesties en mogelijke oplossingen rondom sexting, privacy van data en deepfakes en konden we meer leren over verschillende systemen voor het rapporteren van materiaal dat misbruik van kinderen bevat (CSAM). Mariya Gabriel, Europees Commissaris Digital Economy and Society, maakte de winnaars van de #SaferInternet4EU Awards bekend en lichtte de uitkomsten van het #SaferInternet4EU initiatief toe. De verslagen zijn binnenkort te vinden op: Bezoek de website van Better Internet for Kids voor meer informatie over het programma. Marjolijn Bonthuis, adjunct-directeur ECP, zat de plenaire openingssessie voor, waarbij de focus lag op de impact van nieuwe technologie op de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en jongeren en de relaties die zij aangaan met hun familie en peers. Keynote speaker Dr Linda Papadopoulos stelde de vraag hoe digitale technologieën de perceptie van onszelf en onze persoonlijke relaties veranderd. “The difference between Self and Selfie”. Ze ging in op de aanname van ‘persuasive design’, dat methoden en technieken worden gebruikt die ontworpen zijn om mensen verslaafd te maken. Bewijs vanuit de neurowetenschappen en de overweging dat veel platforms, apps en diensten die we gebruiken niet bedoeld zijn om uiting van onszelf te geven maar alleen om geld te verdienen door ons te ‘dwangmatig te binden, heeft een enorme impact. Van de panelleden was Europarlementariër Marietje Schaake helaas verhinderd, maar werd in de inleiding van de ochtend wel gerefereerd aan het onderwerp van haar inzet, namelijk de Time Well Spent beweging opgericht door Tristan Harris, een voormalige medewerker van Google, samen met een aantal ontwerpers, filosofen, antropologen en sociaal wetenschappers. Time Well Spent iseen beweging die samen met de technologische industrie aan het kijken is hoe mensen hun tijd beter kunnen besteden. In plaats van dat we onze tijd simpelweg besteden aan apps en websites die constant strijden om onze aandacht, pleit hij in zijn populaire essay How Technology Hijacks People’s Minds voor een wereld waarin die technologie ons juist actief helpt om onze tijd goed te besteden. En hij wint terrein, ook in Europa en ook bij de politiek. Geert Reynders, vader van een slachtoffer van een online challenge gaf voor hij in het panel plaats nam een persoonlijke getuigenis. Anderhalf jaar geleden overleed zijn toen 16-jarige zoon Tim als gevolg van een fataal afgelopen ‘choking game’. Voor de ouders van Tim is er toen een totaal onbekende wereld opengegaan van gevaarlijke en absurde online challenges. Ouders, artsen, scholen en opvoeders weten steeds minder waar de kinderen mee geconfronteerd worden via internet. Als ouders en zus van Tim hebben ze toen het idee opgevat om structureel te gaan waarschuwen voor dit soort online challenges. Om te helpen voorkomen dat er nieuwe slachtoffers vallen onder jongeren. Hiertoe is de stichting T.I.M Tegen Internet Misstanden opgericht. En een dag eerder is de website https://www.internetchallenges.nl/ gelanceerd. Geert Reynders roept op tot meer voorlichting en bewustwording, meer onderzoek en structurele inbedding in het onderwijs. Tot slot was ook de industrie vertegenwoordigd in het panel in de persoon van Emma Collins, namens Instagram. De makers van platforms zijn zich er ter dege bewust van de harmful content die op hun netwerken wordt geplaatst, de grote en snelle verspreiding die social media teweeg en het in de hand werken van verslavend gedrag. Een van de grote uitdagingen binnen de industrie is hoe ‘je ook ’tech for good’ kunt inzetten en hoe kunnen gebruikers beter beschermd en ‘empowerd’worden.
22-11-2018