Een groot aantal partijen gaat gezamenlijk werken aan technische maatregelen om internationale helpdeskfraude, ofwel de telefonische babbeltruc, te bestrijden. Ook Veiliginternetten.nl bindt de strijd aan tegen helpdeskfraudeurs. Veiliginternetten.nl heeft hiervoor op verzoek van en in afstemming met het Openbaar Ministerie en het ministerie van Justitie en Veiligheid een pagina ingericht waar consumenten voorgelicht worden over wat zij kunnen doen en laten om te voorkomen dat zij slachtoffer worden van helpdeskfraude.
Helpdeskfrauders
De fraudeurs bellen vaak vanuit landen als India en geven zich uit voor helpdeskmedewerkers van grote, bekende bedrijven, zoals Microsoft. Via verschillende werkwijzen weten zij zich vervolgens op slinkse wijze toegang te verschaffen tot de computer van het slachtoffer om die te bestelen. Het overgemaakte geld verdwijnt vaak pijlsnel naar het buitenland. In 2017 hebben alleen al in Nederland bijna 2.000 mensen aangifte gedaan bij de politie van dergelijke oplichters. Opvallend is dat 70% van de slachtoffers ouder is dan 50 jaar. Bij elkaar zijn de slachtoffers voor bijna 6 miljoen euro opgelicht. Eén slachtoffer werd voor maar liefst 98.000 euro gedupeerd.
Praktische tips én André van Duin
Op de site van Veilliginternetten.nl staan praktische tips waarmee consumenten zichzelf kunnen beschermen tegen helpdeskfraude. Niemand minder dan André van Duin heeft in opdracht van de politie een filmpje gemaakt waarin hij mensen waarschuwt voor helpdeskfraude. Van Duin geeft in het filmpje ook het enige en beste advies om te voorkomen dat mensen slachtoffer worden van helpdeskfraude: ‘Doe geen moeite om Engels te gaan spreken. Je moet gewoon de verbinding verbreken!’. Bekijk het filmpje ook op de site van Veiliginternetten.nl.
Over Veiliginternetten.nl
Veiliginternetten.nl is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, het ministerie van Justitie en Veiligheid / Nationaal Cyber Security Centrum, ECP | Platform voor de InformatieSamenleving en het bedrijfsleven. Voor ECP valt dit project onder de “bouwstenen voor een kansrijke en betrouwbare digitale samenleving”: iedereen – consument, ZZP en MKB – moet weten hoe je veilig online kunt zijn om problemen te voorkomen.