18-11-2016

‘Mediawijsheid moet een vast onderdeel op school zijn’

Van nepnieuws tot filterbubbels: de betrouwbaarheid van het nieuws staat meer dan ooit ter discussie. Daarom is ‘Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed?’ hét thema  in de zevende Week van de Mediawijsheid (18 t/m 25 november). De Week is vandaag, vrijdag 18 november, officieel geopend op de Piet Hein Basisschool in Amsterdam. NOS Mashup-reporters Ivo Duijsings en Roel van Niekerk verzorgden samen met presentator Ajouad El Miloudi de allereerste MediaMasters University. Via een livestream was dit college ook te volgen voor andere basisscholen of geïnteresseerden. De journalisten van het jongerenprogramma vertelden onder meer over het nepnieuws dat tijdens de recente verkiezingen in de Verenigde Staten een rol speelde. “Of het nou feit of fake is: als de kop sappig is, dan wordt er op geklikt. En dan zie je dat ook nepnieuws zich heel snel verspreidt”, zo vertelden Ivo en Roel aan de leerlingen uit groep 8 die in de klas aanwezig waren. Er kwamen veel vragen binnen uit de klassen in heel Nederland die de livestream volgden. Kinderen vroegen onder meer hoe ze goed kunnen controleren of nieuws nep of echt is en of de presentatoren zelf wel eens in nepnieuws zijn getrapt. Het college is terug te kijken op mediamasters.nl/university.

Feit, Fake of Filter

Al sinds de start in 2010 vraagt de Week van de Mediawijsheid meer aandacht voor het bijspijkeren van de mediavaardigheden van kinderen en jongeren. En die uitdaging wordt alleen maar groter, ziet ook Mary Berkhout, programmamanager van Mediawijzer.net. “Het is een goede zaak dat er nu een maatschappelijke discussie op gang is gekomen over zaken als nepnieuws en filterbubbels”, zegt Berkhout. “We zien dat het steeds lastiger wordt om onderscheid te maken tussen wat feit of fake is. En daarmee dus welke berichten je wel of niet kan vertrouwen. Dat is al moeilijk voor volwassenen, maar helemaal voor jongeren en kinderen. Daarom moet mediawijsheid een vast onderdeel van de lesprogramma’s op scholen zijn.” Tijdens de Week van de Mediawijsheid is het grootste deel van de activiteiten gericht op het onderwijs. Zoals de jaarlijks terugkerende MediaMasters Game, waarmee vanaf vandaag een recordaantal van 150.000 leerlingen zowel in de klas als thuis een week lang met mediawijsheid aan de slag gaat. Ook worden er door het hele land diverse activiteiten georganiseerd door diverse bibliotheken, hogescholen en andere partijen in het netwerk van Mediawijzer.net. Ga voor een overzicht van deze verschillende activiteiten naar: www.weekvandemediawijsheid.nl.

MediaMasters

De MediaMasters University vormt het startschot van de MediaMasters Game, waarvoor zich dit jaar een recordaantal van 150.000 leerlingen van groep 7 en 8 in meer dan 6000 klassen heeft ingeschreven. Deze leerlingen gaan de komende week dagelijks aan de slag met mediawijsheid en strijden zo voor de titel ‘meest mediawijze klas van Nederland’. Kijk voor meer informatie over de MediaMasters Game op: www.mediamasters.nl. Foto: Jan-Kees Steenman, SeeitYourself