Datum: dinsdag 15 juni
Vorm: webinar
De enorme groei in het gebruik van digitale toepassingen tijdens de coronacrisis heeft tot een toename in het aantal cyberaanvallen geleid. Veel organisaties in de publieke sector en bedrijven zijn de afgelopen periode het slachtoffer geworden van meer of minder spraakmakende cyberaanvallen. Dit varieerde van DDoS aanvallen op providers, ziekenhuizen en onderzoeksinstellingen tot phishing e-mails of appjes die zogenaamd afkomstig waren van banken, zorgverzekeraars of overheidsinstanties. Het dreigingsbeeld is groot en het is van belang dit probleem te erkennen en onder de aandacht te brengen.
In dit webinar verkenden we de bestuurderskant van dit vraagstuk en hebben we ons met name op de publieke sector gericht: bestuurders vragen zich af of zij het volgende slachtoffer van cybercriminaliteit worden. Alleen, hoe kunnen ze deze vraag nu beantwoorden? Vaak wordt er namelijk een kloof ervaren tussen de interne organisatie en de bestuurders. Hoe weet en zorgt u dat u als bestuurder ‘in control’ bent? En, hoe gaat u als CISO/CIO het gesprek hierover aan met de bestuurder? Welke vragen stelt u aan uw bestuurder/commissaris? En hoe gaat u om met het antwoord? Is er ruimte voor de bestuurder om zich kwetsbaar op te stellen (open cultuur) of kan er sprake zijn van schaamte omdat een bestuurder geen idee heeft wat men op de vragen moet antwoorden? En als er een cyberincident heeft plaatsgevonden, hoe zorgt u dat de organisatie weer snel ‘in control’ komt?
De vertaling van de technische en organisatorische kant van digitale veiligheidsvraagstukken naar vragen waar een bestuurder over kan beslissen, vergt actieve samenwerking van de interne organisatie, de operationeel verantwoordelijken en de bestuurder(s). In deze online informatie sessie gingen we aan de hand van praktische voorbeelden in op de vraag hoe bestuurders, verantwoordelijken en de interne organisatie de controle kunnen nemen en houden met betrekking tot de veiligheid van hun IT-systemen.
Hieronder is het webinar terug te kijken: