Digitale kinderrechten en de AVG: een innovatiekans

Onderzoeken tonen aan dat kinderen vatbaar zijn voor online marketing. Als de marketing dan ook nog is toegespitst op kinderen dan betekent dit dat de privacy van kinderen snel in het geding komt. In het omgaan met gegevens van kinderen is voor veel bedrijven en ouderen nog winst te behalen. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geeft kinderen jonger dan 16 jaar extra bescherming. Hoe kunnen bedrijven de bepalingen uit de AVG vertalen naar concrete maatregelen om correct om te gaan met de gegevens van kinderen én wat kunnen ouderen doen om de privacy van hun kinderen te beschermen?

En wat nog een vaak onbesproken vraag blijkt te zijn: hoe kijken kinderen daar zelf tegenaan, en wat kunnen ze doen als ze vinden dat hun privacy in het geding is? In deze podcast luister je naar Simone van der Hof, Hoogleraar Recht en de Informatiemaatschappij van de Universiteit Leiden en Thijs Hannema, advocaat bij Kennedy van der Laan. Thijs is gespecialiseerd in online kinderrechten en helpt organisaties om op kindvriendelijke en verantwoorde wijze om te gaan met de (privacy)rechten van minderjarige klanten en gebruikers.

 

Digitaal opgroeien

Voor kinderen en jongeren van nu is de digitale wereld een onlosmakelijk onderdeel van hun leven. Het is belangrijk dat zij zich veilig en verantwoord in de digitale wereld kunnen bewegen. Dat is niet vanzelfsprekend, want soms ko... + Meer over Digitaal opgroeien
  • Safer Internet Centre Nederland

    Sinds 2006 wordt veilig en vaardig gebruik van digitale middelen door kinderen en jongeren in Nederland publiek-privaat opgepakt. Van Digibewust naar Digivaardig & Digiveilig naar Veiliginternetten.nl, Codepact en Samen Digiwi... + Meer over Safer Internet Centre Nederland