560 miljoen extra zoekopdrachten voor .nl-domeinnamen, enorme pieken in het gebruik van het netwerk door thuiswerken en extra netflixen: SIDN en T-Mobile, beide deelnemer bij ECP, kunnen de drukte tijdens de coronacrisis goed aan. We spraken Frank van Berkel – regulatory affairs counsel bij T-Mobile – en Cristian Hesselman – directeur van SIDN Labs – over de impact van de coronacrisis op hun vitale infrastructuren en de uitdagingen waar zij nu voor staan.
SIDN, beheerder van het .nl-domein, zag tijdens de coronacrisis in een week 560 miljoen extra zoekopdrachten binnenkomen op hun infrastructuur voor het Domain Name System (DNS), het wereldwijde systeem dat domeinnamen vertaalt naar IP-adressen. Toch loopt alles nog op rolletjes, aldus Hesselman: “Al klinkt 560 miljoen veel, dit is voor ons geen enorme stijging. We krijgen normaal gesproken ook al heel veel aanvragen per dag binnen, wel rond de twee miljard per dag.”
Volgens Hesselman laat deze crisis dan ook goed zien dat SIDN haar vitale systemen altijd goed op orde heeft: “Dat is heel belangrijk, aangezien wij als aanbieder van essentiële diensten een belangrijke maatschappelijke rol voor Nederland en het wereldwijde internet vervullen. Dit betekent dat het onze kerntaak is om onze infrastructuur veilig en stabiel te houden.”
Ook voor T-Mobile geldt dat de dienstverlening draaiende houden hun grootste prioriteit is. Van Berkel: “Dat lukt goed, omdat we voorbereid zijn op crises. Maar alsnog is het hard werken, want de aard van deze crisis is anders dan wat we normaal verwachten.” Desondanks is het netwerk van T-Mobile goed in staat om de pieken op te vangen, aldus Van Berkel.
Andere uitdagingen
Naast het in standhouden van vitale infrastructuren, houdt SIDN zich ook bezig met het opsporen van misbruik in deze tijden. Hesselman: “We zagen veel nieuwe domeinregistraties met onder meer de woorden ‘corona’, ‘covid’ en ‘mondkapje’. We hebben uitgezocht of er bij deze registraties sprake was van misbruik, bijvoorbeeld in de vorm van nepwinkels.” Als dat het geval is, neemt SIDN contact op met hun registrars met het verzoek de website offline te halen. Dit zijn de partijen waar de domeinnamen worden gekocht, vaak zijn dit ook de hostingproviders. “De samenwerking met de registrars loopt ook in deze uitzonderlijke omstandigheden heel goed. Onze operationsteams monitoren onze infrastructuur altijd al zorgvuldig waardoor we eigenlijk alles al klaar hadden staan, dus we konden er direct mee aan de slag.”
Bij T-Mobile is er ook nog de uitdaging om ervoor te zorgen dat monteurs en medewerkers in de winkels en callcenters veilig kunnen blijven werken. Van Berkel: “Een deel van onze winkels zijn coronaproof gemaakt, callcenters worden vanuit huis gerund. De grootste uitdaging in de nabije toekomst is om dit vol te houden, en om voldoende informatie met elkaar te delen.”
Thuiswerken
En het thuiswerken, wil dat voor de organisaties zelf een beetje lukken? Hesselman: “We zijn bij SIDN wel gewend om redelijk vaak thuis te werken, maar dit is wel echt van een andere orde. Het belangrijkste is wat mij betreft om in contact te blijven met elkaar. We hebben nu per week een aantal extra videomomenten ingepland om met elkaar over van alles te praten. Geen agenda, alles mag worden besproken. Want men weet elkaar wel te vinden via de mail en chat, maar het is essentieel dat je elkaar ook blijft horen en zien.”
De lessen voor te toekomst zijn wat Van Berkel betreft dat thuiswerken best te doen is, maar dat het belangrijk is om het gezinsleven en werk van elkaar te scheiden. “En ook om op tijd te stoppen met werk, om aandacht aan andere dingen te besteden. Ik denk dat we nog heel wat creativiteit tegen gaan komen om hierin te voorzien.”