08-08-2017

Nieuwe samenwerking rond prijzen digitale kindermedia: de Cinekid Media Awards

Cinekid, Mediawijzer.net en ECP|Platform voor InformatieSamenleving voegen drie bestaande prijzen voor kindermedia samen om hiermee een impuls te geven aan de ontwikkeling van kwalitatief hoogstaande digitale kindermedia. Op 25 oktober 2017 worden tijdens het 31ste Cinekid Festival voor het eerst de Cinekid Media Awards in deze nieuwe stijl uitgereikt. Bij het vergeven van de prijzen kijken de juryleden onder meer naar zaken als artistieke kwaliteit, innovatie, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid. De Cinekid Media Awards zijn een samensmelting van de prijzen voor digitale kindermedia die tot vorig jaar werden uitgereikt onder de naam Kinder Media Awards. De partners achter dat initiatief, Mediawijzer.net, ECP|Platform voor InformatieSamenleving en CPNB, bundelen vanaf dit najaar de krachten met Cinekid: het film- televisie en mediafestival dat jaarlijks in Amsterdam en verschillende steden door heel Nederland neerstrijkt. Floor van Spaendonck, directeur Cinekid: ”Met het samenvoegen van de prijzen willen de drie organisaties een vuist maken voor de ontwikkeling van kwalitatief hoogwaardige kindermedia en het gesprek over goede media voeden. De dominante rol van kindermedia is niet meer weg te denken uit ons leven en steeds vaker is het hiermee ook een onderwerp van discussie waar veiligheid, maakbaarheid, creativiteit en innovatie een grote rol in spelen. Deze drie voorbeeld stellende prijzen kunnen aan dit gesprek bijdragen en krijgen behalve de award ceremonie ook een rol in de media-seminars van Cinekid.” Aanmeldingsperiode van start Bij de Cinekid Media Awards zijn in drie categorieën prijzen te verdelen. De Gouden Leeuw voor het beste artistieke mediaproject van het Cinekid Festival, de Gouden Guppy als vakjuryprijs voor de beste peuter- & kleuterapp gemaakt door professionals en de Gouden Kolibrie als prijs voor de beste media gemaakt door jongeren. Daarnaast wordt er tijdens het festival een publieksprijs uitgereikt. De mogelijkheid om media voor de verschillende categorieën in te zenden, is inmiddels van start gegaan. De deadline voor aanmeldingen is 15 september. Een inzending moet beschikbaar zijn voor de Nederlandse consumentenmarkt en ná 1 januari (Guppy) of 1 juni 2016 (Leeuw en Kolibrie) zijn gelanceerd. Aan zowel de Gouden Leeuw als de publieksprijs is een geldbedrag van €3000,- verbonden. Kijk voor een uitgebreide uitleg van het inschrijvingsproces en de voorwaarden per award op de website van Cinekid. Over Cinekid Festival Cinekid organiseert jaarlijks in de herfstvakantie het Cinekid Festival voor de jeugd (4-14 jaar) op de Westergasfabriek in Amsterdam en in ruim 35 filmtheaters door heel Nederland. Dit unieke evenement omvat alle aspecten van de film en media-industrie voor jong publiek en biedt naast kwalitatieve media ook workshops en masterclasses voor kinderen. Het festival vertoont gemiddeld 150 bijzondere films en tv-programma’s en creëert met de meest innovatieve tools, games, installaties en apps, de grootste digitale speeltuin van de wereld: het MediaLab. Naast het publieksprogramma organiseert Cinekid Festival ook Cinekid for Professionals, de jaarlijkse internationale ontmoeting van de internationale film- en media- industrie met seminars, junior co-productiemarkt, screeningclub, kids& docs  en trainingen waaronder het Script lab. Cinekid Festival kent naast de Cinekid Media Awards ook een Internationale en Nederlandse filmcompetitie, tv-awards en publieksawards voor de drie categorieën film, tv en media.