Mauritz Kop, jurist bij AIRecht, Fellow aan Stanford University en werkgroepdeelnemer AI bij ECP | Platform voor de InformatieSamenleving, heeft vorig jaar het AI Impact Assessment (AIIA) overhandigd aan Apple en Facebook in Silicon Valley. Vanuit de ECP-werkgroep AI is in 2018 het AIIA gelanceerd. Dit assessment helpt bedrijven om artificial intelligence op een verantwoorde manier in te zetten.
Aan de hand van een stappenplan, bestaande uit acht stappen, maken bedrijven met het AIIA inzichtelijk welke juridische en ethische normen een rol spelen bij de ontwikkeling en inzet van AI-toepassingen, en welke afwegingen ten grondslag liggen aan keuzes en besluiten. Dankzij dit stappenplan wegen bedrijven ethische, juridische en economische factoren tegen elkaar af. Op basis daarvan passen ze bijvoorbeeld hun algoritmen of toepassing van artificial intelligence aan, of zorgen ze ervoor dat mensen toch nog persoonlijk contact kunnen opnemen over geautomatiseerde besluiten.
Apple en Facebook
In Silicon Valley heeft Kop het AIIA gepresenteerd aan Jeff Myers, Chief IP Counsel bij Apple, aan Stanford Law School en aan het hoofdkantoor van Facebook. Facebook’s team van juridische adviseurs reageerde enthousiast en vertelde dat ze enkele Europese ethische waarden goed kunnen gebruiken in hun voortdurende zoektocht naar responsible tech.
Deepfake
De laatste uitdagingen op het gebied van Aritifical Intelligence voor socialmediaplatformen zoals Facebook zijn de deepfakes: beelden van mensen, vaak beroemdheden, die met behulp van Artificial Intelligence zijn gemanipuleerd en niet van echt te onderscheiden zijn. Overtuigende deepfakes kunnen zeer schadelijk zijn. Om deze beelden te detecteren, heeft Facebook een deepfake-videodetectietechnologie. De AIIA kan gebruikt worden om te beoordelen of deze technologie van Facebook legaal en ethisch is, aldus Kop. Zie hier het hele verslag van zijn reis naar Silicon Valley.