Adjunct-Directeur Marjolijn Bonthuis blogt over het belang van goede online content voor kinderen en ECP’s Gouden Kolibrie verkiezing.
“
Goede online content voor kinderen maken, dat is een vak. Of een website, game, online video of app maken als je zelf eigenlijk nog jong bent, dat is pas knap! Om dit digitale vakmanschap te belonen heeft ECP de Gouden Kolibrie in het leven geroepen. Dit jaar wordt deze prijs voor de tweede keer uitgereikt. Het is een opvolger van de Gouden @penstaart (sinds 1999). De Gouden Kolibrie is een prijs voor veelbelovend talent en het beste mediaproject gemaakt door jongeren tot 18 jaar. ECP wil als Platform voor de Informatiesamenleving met deze prijs jong digitaal vakmanschap belonen. Tevens willen we kwaliteit van de online content hiermee helpen verbeteren. Eind jaren ’90 en aan het begin van deze eeuw werd het debat overheerst door de vraag welke risico’s kinderen lopen en lag de focus op ‘geen geweld en seks’. Inmiddels weten we beter en is internet bovendien niet meer weg te denken uit ons leven, laat staan uit het leven van jongeren waar de digitale wereld volkomen vervlochten is in hun dagelijks bestaan. Voor kinderen heeft internet niet te maken met gevaar, maar met plezier, uitdaging, het ontdekken van nieuwe dingen, en vooral: het zelf bedenken en maken van nieuwe dingen. We willen juist die creativiteit onder jongeren belonen. Het maken van digitale content is niet perse iets wat je leert op school. We zien dat jongeren het vaak zelf uitzoeken. Met eindeloze youtube videos, tutorials en vlogs en blogs. Vaak gemaakt door weer andere jongeren. Ze leren het elkaar! Dit zelf lerende mechanisme onder jongeren is bijzonder. Dat moeten we prijzen, koesteren en vooral stimuleren. Wat is goede digitale content? Wat vinden we eigenlijk geschikt voor onze kinderen en jongeren? Hoe ontdekken ouders wat goede, betrouwbare apps, vlogs, games of websites voor hun kroost zijn? De discussie over kwaliteit blijft echter onverminderd belangrijk: tussen het grote aanbod is het voor iedereen heel moeilijk om te ontdekken wat goede online content is en wat niet. Om een impuls aan de ontwikkeling van kwalitatief hoogstaande digitale kindermedia bundelden ECP, Mediawijzer en Cinekid vorig jaar hun krachten. Onder de naam Cinekid Media Awards brengen we drie awards uit: de Gouden Leeuw, de Gouden Guppy en de Gouden Kolibrie. Voor iedere prijs kijkt een vakjury onder meer naar zaken als veiligheid en gebruiksvriendelijkheid, artistieke kwaliteit en innovatie. Jong talent Gelukkig kunnen we constateren dat er de laatste jaren veel verbeterd is. Naast aandacht voor kwaliteit kan er ook ruimte zijn voor creativiteit. Professionals slagen er steeds meer in om goede digitale mediaproducten af te leveren. En jongeren worden haast professionele mediamakers. Dat zagen we vorig jaar al, toen Jeroen de Wit (toen 17 jaar) won met zijn video van professioneel niveau. De video over plastic zwerfafval deed te jury versteld staan van de hoogwaardige kwaliteit die jongeren vandaag de dag leveren. En dat met een passie en energie van een kolibrie!
“
Inschrijving gesloten Tot 14 september konden jonge makers hun digitale mediaproject nog indienen voor de Gouden Kolibrie. Of het nu een website, video, vlog, app, game of blog is, het maakt niet uit zolang de maker niet ouder dan 18 jaar is. Van belang voor de jury is vooral de kwaliteit, de creativiteit waarmee het mediaproject is gemaakt en natuurlijk het onderscheidend vermogen en originaliteit van het mediaproject. Mediaprojecten kunnen ingediend worden via de website van Cinekid. Cinekid Media Awards De Cinekid Media Awards worden op 24 oktober 2018 feestelijk uitgereikt tijdens het Cindekid Festival in Amsterdam. De Cinekid Media Awards bestaan uit drie awards: de Gouden Leeuw, de Gouden Guppy en de Gouden Kolibrie. Kijk hier voor meer informatie.