De coronacrisis. Ja, daar hebben we het woord weer. Het houdt ons iedere dag bezig. In eerst instantie denken we natuurlijk aan onze gezondheid. Maar vervolgens denken we ook na over de enorme impact op de maatschappij en economie. De afgelopen 2(!) coronajaren hebben ervoor gezorgd dat alles dat met digitaal te maken had een enorme vlucht nam. Zo werkten we vaker vanuit huis, spraken we onze collega’s online via Teams, in plaats van in het echt, gingen we ‘digitaal’ naar de dokter en kregen kinderen thuisonderwijs, ook digitaal. We hebben het afgelopen jaar weer enorm veel geleerd over hoe we digitaal met elkaar samenleven. En hoe nu verder na de digitale stroomversnelling? Op het ECP jaarfestival afgelopen november konden we elkaar net nog fysiek ontmoeten om het te hebben over de digido’s en digidon’ts in de alsmaar digitaler wordende samenleving. Bijzonder hoogleraar Valerie Frissen onderzoekt die wisselwerking tussen digitale technologie en samenleving. In een interview op Toezine geeft ze vijf lessen mee over digitaal samenleven. Lees hier alvast 2 lessen waar we in 2022 iets mee moeten.
1. Houd organisaties veilig
We beschreven het zojuist al even, tijdens de coronacrisis is het gebruik van digitale technologie enorm toegenomen. Geweldig dat de Nederlandse infrastructuur geen problemen heeft gehad met deze druk. Echter is met de toename van het gebruik van digitale technologie ook de cybercriminaliteit fors toegenomen, Frissen stuurt daarom op “digitale dijkbewaking” voor organisaties.
2. Zorg voor burgerwelzijn
Naast dat organisaties meer moeten werken aan cybersecurity, geldt dit ook voor de burger. Frissen ziet een belangrijke hier een belangrijke rol voor de overheid weggelegd. Veel mensen missen fysieke interactie door de versnelde digitalisering en kampen daardoor met psychische problemen. Frissen adviseert onderwijsinstellingen en bedrijven daarom om op zoek te gaan naar een betere balans tussen online en analoog werk of onderwijs.
Lees het hele interview met Valerie Frissen op de website van Toezine.