Veel mensen maken nog steeds gebruik van dezelfde, gemakkelijk te achterhalen, slecht beveiligde wachtwoorden om bijvoorbeeld hun social media accounts te beveiligen, maar ook andere (online) toepassingen. Dit blijkt uit onderzoek van Digivaardig & Digiveilig. Criminelen kunnen daardoor eenvoudig schade veroorzaken. Om mensen bewust te maken van wat een goed wachtwoord is en hoe je daar veilig mee omgaat heeft Digibewust, onderdeel van Digivaardig & Digiveilig, een campagne ontwikkeld.
Oktober 2011 gaat de geschiedenis in als Lektober. Elke werkdag onthulde Webwereld een ICT-privacy lek in een website of overheidsdienst. En nog steeds verschijnt bijna wekelijks er ergens in de media een case over internetfraude, datalekken of anders ‘cyberissues’. Veel organisaties schijnen onvoldoende te beseffen hoe schadelijk het is om gegevens niet goed te beveiligen, of nemen in ieder geval onvoldoende verantwoordelijkheid voor het beheren van de privacygevoelige gegevens in hun beheer. Wanneer die informatie in handen komt van hackers zijn de gewone gebruikers het slachtoffer. Deze gebruikers van online diensten en toepassingen weten zelf ook vaak onvoldoende wat een goed wachtwoord is. Bovendien stellen aanbieders van deze diensten en toepassingen slechts zelden eisen aan een wachtwoord (qua lengte of gebruik van leestekens). Ondanks alle media- en politieke aandacht gebruikt een grote groep mensen nog steeds dezelfde, gemakkelijk te achterhalen, slecht beveiligde wachtwoorden ter beveiliging van online toepassingen, computerprogramma’s, smartphones, iPads en social media accounts. Hackers, criminelen en andere kwaadwillenden kunnen daardoor gemakkelijk grote (financiële) schade veroorzaken. Schade die naar verwachting de komende jaren alleen maar zal oplopen gezien het toenemende gebruik, privé en zakelijk, van alle online toepassingen.
Abri’s, posters, online bannering, radiospots en een website met een wachtwoordtester moeten mensen bewust maken van goede wachtwoorden en hen handvatten geven om een beter wachtwoord te verzinnen en deze veilig te gebruiken.
De campagne ‘Je wachtwoord, maak het niet te makkelijk’ is gelanceerd in de campagneperiode Alert Online (12-22 november 2012). In deze periode bundelen verschillende partijen hun krachten om bewust en veilig gebruik van internet en mobiele communicatie voor het voetlicht te brengen. Digibewust is een van die partijen. Alert Online is een initiatief van de Nationaal Coördinator terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en Nationaal Cybers Security Centrum (NCSC). Zie www.alertonline.nl.