02-10-2025
Over een maand is het zover!
Van 7 tot en met 14 november vindt de Week van de Mediawijsheid 2025 plaats. Net als vorig jaar staat de campagne in het teken van gezond schermgebruik: hoe maken we gezonde keuzes in ons digitale leven? Het motto dit jaar is: ‘Sta stil, kies en maak van schermtijd weer jóuw tijd!’
We nodigen jou en jullie natuurlijk uit om mee te doen en de campagne zichtbaar te maken in jullie eigen netwerk. Of dat nu is door een activiteit te organiseren, aandacht te besteden aan het thema in je communicatie, of door activiteiten in te sturen: elke bijdrage telt!
Activiteiten
Op de interactieve kaart is straks voor iedereen – inclusief de pers – te zien wat er in het land te doen is. Bekijk de kaart hier
Organiseren jullie een webinar, ouderavond, workshop, quiz of iets anders tijdens de week? Meld dit dan eenvoudig aan
Toolkit
Om je te helpen de campagne uit te dragen, is er een handige toolkit beschikbaar. Bekijk de toolkit met o.a.:
-
- Posters en logo’s
- Beelden voor sociale media
- Tips voor gezond schermgebruik voor verschillende doelgroepen, in meerdere talen
Kennissessie Gezond schermgebruik begint thuis: hoe activeren we ouders?
Ouders en opvoeders spelen een sleutelrol in gezond schermgebruik van kinderen. Wat belemmert hen om die rol te pakken? En hoe kun je hen als professional effectiever bereiken en activeren? Op 30 oktober krijgen professionals kennis en handvatten om hier werk van te maken. Met onder meer Peter Nikken met nieuw onderzoek en tips van mediapedagoog Marije Lagendijk. Bekijk het hele programma en meld je aan. En deel het event in jouw netwerk (bijvoorbeeld via Linkedin).
Gebundelde informatie
Voor professionals in bibliotheken, sociaal werk, onderwijs, opvoeding en gezondheidszorg en gemeenten, hebben we alle informatie gebundeld in een overzicht. Check hier de tips voor jouw werkveld.
Vragen of ideeën
Heb je nog vragen, plannen die je expliciet onder onze aandacht wil brengen, of wil je van gedachten wisselen over jouw/ jullie campagneactiviteiten? Je bereikt ons via info@mediawijzer.net – of mij, gewoon in reactie op deze mail natuurlijk!