Jacob Boersma werkte van 2000 tot 2004 voor ECP (wat toen nog ECP-EPN heette). Nu is hij onder andere adviseur op het gebied van online payments en cryptocurrency, hiernaast is Jacob erkend expert op het gebied van e-identity. Laatst sprak hij nog op onze ECP Deelnemersspecial ‘De dynamiek rond de digitale euro: welke kant gaat het op in Europa’. Wij vroegen hem over hoe digitalisering zijn leven heeft veranderd.
1. Welke digitale trend of gadget heeft de meeste impact gehad op uw persoonlijke leven?
De meeste impact is toch wel gemaakt door Bitcoin en blockchain, omdat ik uiteindelijk mijn eigen bedrijf heb opgezet met een focus op deze decentrale technologieën. Komend vanuit een wereld van centrale IT systemen (al heb ik de mainframe computers gelukkig niet meer meegemaakt) was het voor mij direct duidelijk dat Bitcoin radicaal innovatief was. Tegelijkertijd maakte het gebruik van technieken zoals digitale handtekeningen waarmee ik vanuit mijn werk bij ECP (en later Logius) toch al langer bekend was. Waar Bitcoin in het begin zijn tijd te ver vooruit was en bovendien voor velen in een kwaad daglicht kwam te staan, werd de blockchaintechnologie die erachter zat door zowel bedrijven als overheden omarmd. Het kan de basis vormen voor veel decentrale netwerken, ook bijvoorbeeld voor decentrale digitale identiteit (self-sovereign identity). Principes zoals de gebruiker/consument/burger centraal stellen bij het delen van zijn of haar digitale gegevens zie je nu steeds meer terug in bijvoorbeeld de Europese digital identity wallet, zelfs als daar misschien helemaal geen echte blockchain aan te pas komt.
2. Hoe zag het digitale speelveld eruit toen u begon met werken?
De wereld van digitaal betalen is enorm ontwikkeld. Als je 25 jaar geleden zoals ik wel eens een oud bordspel kocht op eBay, dan kon je dat als Nederlander alleen maar betalen door cash in een envelop naar Amerika te sturen en te hopen dat het aankwam. Gelukkig kwam toen PayPal die in dat gat in de markt sprong en internationale online betalingen heel wat makkelijker maakte. Maar binnen Nederland hadden maar weinigen een creditcard, dus bleef betalen bij webwinkels een probleem. In het eerste rapport over Online Betalen waar ik aan meewerkte bij ECP stonden nog betaalmethodes als Rabo Direct Betalen en Switchpoint van KPN en daarnaast waren betalen onder rembours en de acceptgiro nog volop in zwang. De lancering van iDEAL in 2005 veranderde alles, en maakte een explosie van webwinkels en betaaldienstverleners in Nederland mogelijk. Toch heeft het nog tot 2023 geduurd voordat iDEAL echt de internationale doorbraak kreeg die het verdiende: na eerdere mislukte pogingen om Europese banken te interesseren wordt het nu onderdeel van het European Payments Initiative. En voor echt wereldwijd online betalen is er dus Bitcoin en cryptovaluta, maar de gebruiksvriendelijkheid daarvan laat nog wel te wensen over. Voorlopig zal er dus nog wel een rol voor creditcards en PayPal blijven.
3. Welke samenwerking, evenement, of campagne van de afgelopen 25 jaar ECP zijn u bijgebleven?
In de eerste jaren van het nieuwe millennium werkte ik bij ECP aan de rapporten over Online Betalen en aan het project over Trusted Third Parties en de Wet elektronische handtekeningen. Dat waren echt fundamenten voor de ontwikkeling van de digitale samenleving waar we nog steeds op voortborduren. Maar ook het project KWINT, Kwetsbaarheid op Internet, waarbij in kaart werd gebracht hoe bedrijven en individuen zich veilig op deze nieuwe infrastructuur konden begeven. Dat was een mijlpaal in de erkenning van het internet als een fundament voor de samenleving en is nog onverminderd actueel, nu digitale spionage, hacking en datalekken nog steeds aan de orde van de dag zijn.