02-05-2017

Terugblik EMEA Child Safety Summit van Google & Facebook

Marjolijn Bonthuis, adjunct-directeur ECP, was als coördinator van het NL Safer Internet Centre een van de genodigden In 2016 werd voor de eerste keer door Google en Facebook gezamenlijk een Child Safety Summit georganiseerd. Dit bleek zo’n groot succes, dat het dit jaar herhaald werd. NGO’s, overheden, industrie, academici en politici, vanuit Europa, het Midden-Oosten en Afrika werkten twee dagen samen aan de uitdagingen die gepaard gaan met het gebruik van het internet en sociale media, met speciale aandacht voor ouders en kinderen. Welke tools, kennis en vaardigheden zijn er nodig om online slimme en verantwoordelijke keuzes te kunnen maken en ook de kansen die het internet biedt te kunnen omarmen? Natuurlijk gebruiken Google en Facebook de aanwezige – en kritische – expertise om te toetsen of nieuwe producten en diensten, die bij moeten dragen aan een veilig en verantwoord internetgebruik voor het hele gezin, aanslaan. Zo demonstreerde Google ‘Family Link’, een app – nu nog alleen in de VS te downloaden – gericht op kinderen onder de 13 jaar, die het internet, onder de voorwaarden die ouders stellen, kunnen ontdekken.

Indrukwekkende sprekers en expertpanels

Emma Holten, slachtoffer van naaktfoto’s, ging in tegenaanval met nieuwe fotoreeks

Tijdens het eerste panel werd ingegaan op ‘Sexting and the non-consesual sharing of intimate images’. Aan het woord was onder andere Emma Holten uit Denemarken, een slachtoffer van het ‘zonder toestemming delen’ van blootfoto’s. Zij had verwacht dat het nieuwtje er snel af zou zijn, maar werd onaangenaam verrast dat de haatmail maar bleef aanhouden. Na drie jaar was het voor haar genoeg. Ze ging in de tegenaanval en maakte een nieuwe fotoreeks. Deze beelden deelde ze echter vrijwillig en dat is volgens haar iets heel anders dan de beelden die zonder toestemming gepubliceerd werden. Haar oproep is ook om te de-seksualiseren. Het gaat namelijk niet om die naaktfoto en waarom je die wel of niet gemaakt hebt, maar over het wel of geen toestemming geven de beelden te verspreiden. Geen toestemming betekent dat de controle over je eigen identiteit geweld is gedaan. Lees hier meer over Emma Holten en het project.

Jongere met drang haren uit te trekken maakt 6,5 jaar selfies en gaat viral

Het tweede panel volgde op een lezing van dr Dan Reidenberg over ‘online tools for metal wellbeing’ en stond in het teken van ‘weerbaarheid, sociale media en welzijn’. Een panel dat bestond uit bijzondere persoonlijkheden voor wie het leven vaak niet makkelijk is, maar die kracht putten uit het delen van hun wel en wee via sociale media. Zoals Beckie Brown, die lijdt aan trichotillomania, een aandoening waarbij je een overmatige drang hebt je haren uit te trekken. Haar speurtocht naar meer informatie leverde nauwelijks iets op. Daarom besloot ze zelf elke dag een foto van zichzelf te uploaden. Na 6,5 jaar maakte ze een time-lapse video met 2100 selfies, die binnen no time 5 miljoen hits op Youtube opleverde. Bovendien bleek het voor haar makkelijker om tegen een webcam te praten dan tegen artsen of psychologen.

Julie Bourges legt genezingsproces brandwonden vast op Instagram

Ook de andere verhalen van de panelleden maakten indruk, zoals Julie Bourges (@douzefevrier) die haar genezingsproces vastlegt op Instagram, nadat haar carnavalsjurk in vlam stond en haar lijf grotendeels verbrand was.

Jonny Benjamin zoekt zijn redder via social media

Of Jonny Benjamin, die net gediagnosticeerd werd met de schizoaffectieve stoornis en wegliep uit het ziekenhuis. Toen hij op het punt stond om zelfmoord te plegen door van de Waterloo Bridge te springen, werd hij door een voorbijganger overgehaald naar beneden te komen. Hij wordt opgevangen door de politie en weet niet wie zijn ‘redder’ is. Hij besluit zijn redder ‘Miké’ te noemen. Na 6 jaar start Jonny een zoekactie #findmike, via Facebook en Twitter, die mede ondersteund werd door Stephen Fry, Boy George en de deputy prime minister. “Mike” werd gevonden.

Beide kanten van social media

Na dit panel kregen twee vrouwen uit Zweden het woord. Hun verhaal liet duidelijk de beide kanten van sociale media zien, dus dat was een mooie follow-up. Geplaagd door online bedreigingen en haatmail startten ze een eigen stichting waar het draait om het gelijkheidsbeginsel en waarbij social media wordt ingezet om campagne te voeren #makeequal. Het waren twee intensieve dagen, met goede, soms indringende, verhalen, goede discussies en interessante mensen. En in een stad die bruist van de energie, waar oud en nieuw, jong en oud, arm en rijk naast elkaar woont, werkt en leeft. En waar Google en Facebook het aandurfden om niet alleen de positieve kanten van hun medium te laten zien en openstonden voor kritische vragen.