
Op verzoek van het ministerie van Justitie en Veiligheid onderhoudt ECP | Platform voor de InformatieSamenleving deze webpagina voor het pps-project eEvidence.
eEvidence
Vernieuwde wetgeving rondom delen van elektronisch bewijsmateriaal binnen de EU.
Biedt uw organisatie elektronische communicatiediensten, diensten rond internetdomeinen en IP-adressen of andere online diensten gericht op gebruikers in de EU aan vanuit Nederland?
Dan geldt er van 18 augustus 2026 nieuwe wet- en regelgeving waar aan uw organisatie moet voldoen binnen het kader van het verstrekken aan buitenlandse autoriteiten van opgeslagen data van uw klanten.
Op deze pagina vindt u informatie over de wetgeving en wat uw organisatie moet doen om te voldoen aan de wetgeving.
1) Voor wie?
Het betreft specifiek data die is opgeslagen bij:
a) Elektronische communicatiediensten, zoals bijvoorbeeld telefonie of internettoegang.
b) Diensten rond internetdomeinen en IP-adressen, zoals het registreren van domeinnamen, toewijzen van IP-adressen en privacydiensten voor domeineigenaren.
c) Andere online diensten, zoals platforms waar gebruikers met elkaar kunnen communiceren. Bijvoorbeeld sociale media, hosting platforms, marktplaatsen, online handelsplaatsen (zoals voor het zoeken en reserveren van hotels of appartementen), online gamingdiensten. Of diensten waarbij gebruikers gegevens kunnen opslaan of laten verwerken (zoals cloudopslag), zolang die opslag een belangrijk onderdeel van de dienst is.
2) Om welke data wordt er gevraagd?
De data waar het om gaat, wordt gebruikt in lopende strafzaken als elektronisch bewijsmateriaal. Dit zijn bijvoorbeeld gegevens zoals naam en contactinformatie van een gebruiker, informatie over het dataverkeer of de inhoud van communicatie.
Deze gegevens zijn digitaal opgeslagen door of namens een dienstaanbieder op het moment dat er een Europees bevel wordt ontvangen om informatie te verstrekken (CEV) of te bewaren (CEB).
3) Wat gaat er veranderen?
Er wordt reeds data uitgewisseld tussen landen. Om snellere en eenvoudigere datadeling te bevorderen is er een nieuwe digitale omgeving ontwikkeld door de EU. Via die omgeving kunnen dienstaanbieders de gevraagde data veilig verstrekken aan justitiële autoriteiten in andere EU-landen.
Om aan de verhoogde urgentie van elektronisch bewijsmateriaal te voldoen is er aan het delen een verplichting en tijdspad gekoppeld.[EG1] Voor de dienstverleners zijn er daarmee drie organisaties waarmee zij te maken kunnen krijgen in het kader van eEvidence: het Openbaar Ministerie (OM) of een vergelijkbare justitiële autoriteit in een andere EU lidstaat, de Autoriteit Consument en Markt (ACM), en de Europese Commissie (voor het verrichten van de registratie van de dienstverlener).
Het OM of een vergelijkbare justitiële autoriteit in een andere EU lidstaat heeft een rol wanneer een dienstverlener de gevraagde informatie niet kan, of wil, verstrekken; in dat geval beoordeelt het OM het argument voor de weigering en besluit dan of de weigering terecht is of niet. Als de informatie desalniettemin niet tijdig is verstrekt kan het (Nederlandse) OM op verzoek van de vergelijkbare justitiële autoriteit in een andere EU lidstaat overgaan tot handhaving onder nationale wetgeving.
De rol van de ACM is een toezichthouderrol; de ACM ziet er op toe dat bedrijven die onder deze regelgeving vallen zich (tijdig) als dienstaanbieder inschrijven in de Court Database (CDB) van de Europese Commissie. De ACM kan, indien nodig, het bestuursrecht toepassen om te handhaven wanneer bedrijven zich niet (tijdig) inschrijven of hun gegevens niet up-to-date houden.
Naast de registratie van het bedrijf en het bijhouden van de gegevens, zijn bedrijven verplicht zich zodanig in te richten dat zij in staat zijn om binnen de gestelde termijnen aan bevelen te voldoen. De ACM houdt ook toezicht op deze verplichting.
Achtergrond eEvidence
Om criminelen aan te pakken, verzamelen politie en justitie zoveel mogelijk bewijsmateriaal. In zeker de helft van de strafzaken is digitaal bewijs, zoals e-mails of IP-adressen, daarbij onmisbaar. Zonder dit soort bewijs is het opsporen en vervolgen van misdrijven vaak onmogelijk. De digitale wereld is zo verweven met ons dagelijks leven dat er soms meer digitale dan fysieke sporen zijn.
Toegang krijgen tot digitaal bewijs is vaak lastig. Het wordt soms snel verwijderd of staat op servers in andere landen. Internet kent geen grenzen, maar wetten wél. Daardoor duurt het vaak lang om de juiste gegevens te krijgen. Toch is snelheid cruciaal bij strafzaken.
Binnen de EU zijn daarom nieuwe regels gemaakt. Die zorgen ervoor dat digitaal bewijs sneller en eenvoudiger gedeeld kan worden tussen landen. Zo kunnen opsporingsdiensten effectiever werken – binnen duidelijke afspraken over privacy en veiligheid.
➜ Stappenplan
1) Ontdek hier of de eEvidence-verordening van toepassing is voor uw organisatie.
De uitkomst van deze beslisboom is indicatief. Aan de gevonden informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
2) Alle actuele informatie omtrent de verordening en het digitale platform (in ontwikkeling) kunt u onderaan deze webpagina vinden.
3) Deze informatie wordt periodiek aangevuld, blijf automatisch op de hoogte van alle ontwikkelingen via onze nieuwsbrief.
4) Bereid uw organisatie voor op de inwerkingtreding van de verordening. Denk hierbij aan de type verzoeken die u kunt ontvangen en welke impact dit op uw organisatie en collega’s heeft.
5) Bereid uw organisatie voor op de inwerkingtreding van de verordening. Denk hierbij aan de technische aspecten betreffende het digitale platform dat communicatie over en het delen van data mogelijk maakt.
6) Vanaf 1 januari 2026 bent u verplicht zich te registreren bij het landelijk register van de ACM. Hiervoor ontwikkelt de EU op dit moment een voor alle EU landen eenduidige aanmeldprocedure waarover u in de komende tijd nadere informatie zult kunnen vinden op deze site. Ook wordt gewerkt aan het inrichten van een proces waarbij u direct na uw registratie kunt deelnemen aan de online onboarding die inloggen bij en het gebruik van het digitale platform begeleidt.
7) 1 juli 2026 gaat de eEvidence verordening officieel van kracht. Vanaf moment bent u wettelijk verplicht te voldoen aan alle verzoeken die u via het digitale platform ontvangt. Het Openbaar Ministerie handhaaft in samenwerking met het ACM de naleving door uw organisatie.
eEvidence in het nieuws
Nieuwe verordening maakt delen digitaal bewijsmateriaal van strafzaken binnen Europa makkelijker
Consilium Europaover e-Evidence
Improving cross-border access to electronic evidence
Een nieuwe wet om snel en eenvoudig gegevens te delen binnen de EU
Verordening (EU) 2023/1543 en Richtlijn (EU) 2023/1544