16-04-2007

PERSBERICHT: Zsolt Szabó bestuurslid EPN

Zsolt Szabó, Vice President bij Capgemini en voormalig Tweede-Kamerlid, is toegetreden tot het bestuur van EPN. Zsolt was lid van de VVD-fractie van juni 2003 tot en met november 2006, waar hij fractiewoordvoerder was voor ICT en voor ontwikkelingssamenwerking, en tweede woordvoerder voor Buitenlandse Zaken.

Zsolt Szabó heeft in de Kamer, mede ingegeven door internationale ontwikkelingen op het gebied van wetgeving, bevordert dat de elektronische handtekening en identiteitskaarten met biometrische kenmerken (vingerafdruk en irisscan) ingevoerd gaan worden. Bij Capgemini richt hij zich op de verdere ontwikkeling van de dienstverlening van dit bedrijf binnen de overheid. Zsolt was lid van de Raad van Advies van EPN.

Szabó over ICT: “Die is de laatste decennia doorgedrongen tot iedere vezel van onze samenleving, van de programmatuur om de wisselseinen bij de spoorwegen te laten functioneren, via de computer thuis en op het werk tot virtuele werelden. Toch is er vaak pas aandacht voor als de techniek hapert en de positieve waarde van ICT-toepassingen voor ons welzijn en de welvaart halen bijna nooit de media en zijn zelden onderwerp van publiek debat. Als bestuurslid van EPN zal ik een bijdrage leveren aan het agenderen van maatschappelijke trends waarbij ICT als business driver functioneert. Op gebieden als zorg, milieu, veiligheid, mobiliteit en economie kan ICT de ontwikkelingen in een positieve richting duwen. EPN heeft de sleutel in handen om de betrokken partijen rond de tafel te krijgen”.