10-09-2009

PERSBERICHT: Staatssecretaris De Jager opent website over e-Factureren

Leidschendam, 10 september 2009 – Vanaf 9 september kunnen ondernemers en adviseurs voor betrouwbare en onafhankelijke informatie over elektronisch factureren terecht op de website www.e-factureren.info. Staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën lanceerde gisteren de website tijdens het congres e-Factureren in Media Plaza waar hij ook de publicatie ‘e-Factureren voor het bedrijfsleven’ in ontvangst nam.

Bij veel ondernemers heerst onduidelijkheid over de juridische, fiscale en technische aspecten rondom elektronisch factureren. Dit staat de grootschalige toepassing van e-factureren in de weg, ondanks dat e-factureren bijdraagt aan een efficiëntere en effectieve bedrijfsvoering. Ondernemers hebben een grote behoefte aan betrouwbare informatie over e-Factureren. Om ondernemers een krachtige steun in de rug te geven als het gaat om elektronisch factureren heeft de Expertgroep Awareness e-Factureren van ECP-EPN| platform voor de informatiesamenleving de publicatie ‘e-Factureren voor het bedrijfsleven’ en de website www.e-factureren.info ontwikkeld.

Elektronisch factureren werd bij zowel het bedrijfsleven als bij de overheid op de kaart gezet doordat  staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken) zijn ambitie uitsprak om in 2010 10% van de bij de overheid binnenkomende facturen digitaal te ontvangen en te verwerken.
Deze beweging werd door staatssecretaris De Jager voortgezet doordat hij in februari 2009 besloot elektronische facturen vormvrij te maken: “Bedrijven sturen elkaar jaarlijks zo’n 500 miljoen facturen om de btw te kunnen verrekenen. Door de sterke vereenvoudiging van de fiscale regels voor elektronisch factureren, bespaart het bedrijfsleven circa 600 miljoen euro. Dit is een aanzienlijke vermindering van administratieve lasten.”

www.e-factureren.info
Ondernemers, accountants, financiële professionals en softwareleveranciers vinden op www.e-factureren.info een handleiding over hoe te beginnen met e-factureren, actuele ontwikkelingen en informatie over relevante regelgeving. Daarnaast is de website gevuld met handleidingen,
achtergrondinformatie en veel praktische informatie over de mogelijkheden, implementatie en de werkwijze van e-factureren.

Handboek e-Factureren voor het bedrijfsleven
Deze publicatie helpt ondernemers bij de overstap naar elektronisch factureren. Daarnaast helpt het ondernemers e-factureren toe te passen in het bedrijf en geeft het praktische handvatten voor het aanpassen van businesscases en het overtuigen van klanten en leveranciers.
Het Handboek ‘e-factureren voor het bedrijfsleven’ is kosteloos te bestellen via www.e-factureren.info

De site en de publicatie zijn in opdracht van ECP-EPN met subsidie van Economische Zaken ontwikkeld. De inhoud is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Expertgroep Awareness e-factureren van ECP-EPN: een groep experts uit het bedrijfsleven en overheid waaronder de Belastingdienst, Economische Zaken, Syntens, SRA en Nivra.