De breedbandmarkt voor Nederlandse huishoudens is nog altijd volop in beweging. Dagelijks zit bijna tweederde van de Nederlanders thuis meer dan een uur op internet. Wat doet en wil deze thuisgebruiker online? Verandert het internetgebruik nu zijn of haar verbinding steeds breedbandiger wordt? In hoeverre is er sprake van een verschuiving richting mobiel internet? Welke betekenis heeft internet voor de gebruiker? Dat zijn vragen die centraal staan in de vijfde editie van het onderzoek Breedband en de Gebruiker.
In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, UPC en het Stimuleringsfonds voor de Pers onderzoekt Dialogic wat het ‘gemiddelde’ Nederlandse huishouden anno 2010 online doet. Op welke manier verzamelt de internetter informatie voor privé-doeleinden, hoe communiceert hij of zij met anderen, in welke mate wordt internet gebruikt voor entertainment en welke transacties (online aankopen, internetbankieren) worden door hem of haar online afgehandeld?
Breedband en de Gebruiker onderzoekt het Nederlandse internetgebruik dus in haar volledige breedte. Vanuit een gebruikersperspectief wordt bovendien inzicht verkregen in de veranderingen die zich aftekenen in het internetgebruik. Omdat het onderzoek voor de vijfde keer wordt uitgevoerd, kunnen veranderingen consistent over een periode van bijna tien jaar in kaart worden gebracht. Nieuw in deze editie zijn de vragen rondom mobiel internetgebruik.
De vragenlijst staat tot en met januari 2010 online. In februari 2010 wordt een dagboekonderzoek gehouden en in maart 2010 wordt er een gebruikersbijeenkomst georganiseerd. In het dagboekonderzoek krijgen geïnteresseerden elke dag een stelling of een vraag voorgelegd die ze in eigen bewoording kunnen beantwoorden. Bij de gebruikersbijeenkomst gaan internetgebruikers de discussie met elkaar aan. Op deze wijze zoekt Breedband en de Gebruiker naar de betekenis die internetgebruikers geven aan internet. De resultaten van het onderzoek zullen in april 2010 publiek bekend worden gemaakt.
Mee doen?
Meedoen met het onderzoek kan tot eind januari. De enquête kan worden ingevuld via
www.breedbandgebruiker.nl/enquete. Onder de deelnemers worden 3 Flip videocamera’s (Video Ultra HD) verloot!
Meer informatie
Voor informatie over dit onderzoek kunt u terecht bij Hugo Gillebaard via gillebaard@dialogic.nl