21-10-2025
In oktober is de bewustwordingscampagne ‘Doe je updates’ gelanceerd. In deze campagne staan slimme apparaten centraal, met de nadruk op het updaten.
‘Doe je Updates’ is een initiatief van het Ministerie van Economische Zaken en landt op veiliginternetten.nl. Het doel van de campagne is om eindgebruikers te informeren over het belang van het updaten van slimme apparaten. Op deze manier blijven mensen namelijk beter beschermd tegen cybercriminelen. Door het handelingsperspectief in de campagne te benadrukken, wordt er naast bewustwording ook digitale weerbaarheid gecreëerd en gestimuleerd.
Achtergrond
Het afgelopen jaar kreeg maar liefst 75% van de Nederlanders te maken met pogingen tot cybercriminaliteit. Daarbij worden steeds vaker slecht beveiligde slimme apparaten ingezet, zoals smart TV’s, speakers, sloten en babyfoons. Zonder regelmatige software-updates zijn slimme apparaten kwetsbaar voor hackers. Criminelen kunnen toegang krijgen tot persoonlijke gegevens, of – zonder dat de eigenaar het merkt – het apparaat inzetten voor cyberaanvallen zoals DDoS-aanvallen, die complete netwerken kunnen platleggen. Door het regelmatig uitvoeren van updates blijft de beveiliging van slimme apparaten maximaal en wordt de veiligheid van Nederlanders zo goed mogelijk gewaarborgd.
Meer informatie is beschikbaar op de campagnepagina van Doe je updates