Uit nieuw onderzoek van de stichting Mijn Kind Online en Digivaardig&Digibewust blijkt dat een kwart van de Nederlandse jongeren wel eens is opgezadeld met een ongewild abonnement op een sms-dienst. Tegen hun zin en vaak zonder dat ze het weten zijn ze tussen de 10 en 250 Euro kwijt aan diensten als wallpapers, ringtones en spelletjes voor de mobiele telefoon. Ook één op de tien kinderen tussen 8 en 12 jaar met een mobiele telefoon zijn de dupe van deze misleiding. De uitkomsten zijn afkomstig uit het onderzoek Altijd Binnen Bereik, dat onlangs is uitgevoerd in opdracht van de stichting Mijn Kind Online en Digivaardig&Digibewust onder duizend kinderen en jongeren van 8 t/m 17 jaar. De stichting Mijn Kind Online wil dat er eindelijk een einde wordt gemaakt aan misleidende sms-diensten.
Volgens Remco Pijpers van de stichting Mijn Kind Online wordt er met misleidende sms-diensten miljoenen verdiend. "Al sinds 2003 is er een sms-gedragscode van kracht die hieraan een einde zou moeten maken. Na klachten van consumenten en een appèl van EZ-staatssecretaris Frank Heemskerk heeft de sms-industrie telkens iets aangepast. Maar de problemen zijn daardoor niet verdwenen. Het onderzoek toont het tegendeel aan. Werd er twee jaar geleden nog reclame gemaakt met gratis ringtones waar een betaald abonnement aan vast bleek te zitten, nu krijgen kinderen en jongeren reclames te zien die slim zijn verpakt in spelletjes, quizzen en prijsvragen. Die werken de onduidelijkheid in de hand.
Remco Pijpers is ook ontevreden over de reclamecode voor sms-diensten. “Die laat ruimte om kinderen en jongeren te misleiden. De diensten worden vooral gepromoot via televisie, met name TMF, maar ook op sites voor kinderen. Die reclames zijn de afgelopen jaren keer op keer door de Reclame Code Commissie misleidend bevonden. Reclames moeten zó transparant zijn, dat zelfs een kind van tien begrijpt dat zijn prepaid-tegoed eraan gaat."
Het representatieve onderzoek Altijd Binnen Bereik, dat is gedaan via het panel van onderzoeks-bureau Qrius, laat zien hoeveel minderjarigen de dupe zijn. Vijftig procent is 10 Euro armer gemaakt, achttien procent is tussen de 10 en 20 euro kwijtgeraakt, veertien procent tussen 20 en 30 Euro, acht procent tussen 30 en 50 Euro, zes procent tussen 50 en 100 Euro en twee procent meer dan 100 Euro. Vooral VMBO-leerlingen zijn vaak slachtoffer van een ongewenst abonnement.
Brochures over mobiele telefonie voor ouders en scholen
Ook ouders hebben hier een verantwoordelijkheid. Het onderzoek laat zien dat kinderen die waarschuwingen of verboden krijgen van hun ouders (zoals: vul nooit online je 06-nummer in) minder vaak per ongeluk een sms-abonnement afsluiten. Mediaopvoeding heeft dus zin.
Speciaal voor ouders en scholen hebben de stichting Mijn Kind Online en Digivaardig&Digibewust brochures over mobiele telefonie gemaakt: Mijn Kind Mobiel en Mijn Puber Mobiel. Die zijn als pdf te downloaden van www.mijnkindonline.nl. Gedrukte exemplaren zijn via de website gratis aan te vragen.