Soft Skills
Het debat werd afgetrapt met de stelling dat alleen technische kennis en vaardigheden tellen en soft skills niet. Iedereen kent het stereotype beeld van programmeurs: man en sociaal niet vaardig. Maar die stelling bleek achterhaald. Werken in de ICT betekent anno nu werken in teamverband en goede communicatieve vaardigheden zijn daarbij onontbeerlijk volgens het panel. Hogescholen en universiteiten zorgen dan ook dat deze vaardigheden een plek hebben in hun curricula.
Vroeg leren programmeren
‘Het is goed om jong te leren programmeren’. Een stelling waar ieder panellid zich in kan vinden, maar de educatieve praktijk blijkt weerbarstiger. Het lesaanbod mist vaak en maar weinig docenten op basisscholen hebben affiniteit met ICT onderwijs. Waar te beginnen? Docenten moeten op hun opleiding al leren programmeren en vertrouwd raken met ICT.
ICT onderwijs of MOOC?
MOOC, Massive Open Online Courses zijn online cursussen programmeren waar iedereen zich voor kan inschrijven. Deelname is gratis. Gaan MOOC’s ‘traditioneel’ ICT onderwijs op HBO’s en universiteiten op termijn vervangen? De drempel om in te stappen is immers laag zonder toelatingseisen of collegegeld. Zo’n vaart zal het niet lopen volgens het panel. Onderwijsinstellingen zijn nog steeds dé beste plek om fundamentele, coherente kennis over programmeren op te doen. De uitkomst van het debat is duidelijk, er moet iets veranderen om ICT op de onderwijskaart te zetten. Bij dit proces moeten zo veel mogelijk mensen betrokken en enthousiast gemaakt worden.