Marjolijn Bonthuis, adjunct-directeur ECP, was als coördinator van het NL Safer Internet Centre één van de genodigden van de Child Safety Summit, die op 18 en 19 april jl. in Dublin Ierland gehouden werd. In 2016 werd voor de eerste keer door Google en Facebook gezamenlijk een Child Safety Summit georganiseerd. En inmiddels vond dit event vorige week voor de derde keer plaats. NGO’s, overheden, industrie, academici en politici, vanuit Europa, het Midden-Oosten en Afrika wisselden twee dagen kennis uit over de uitdagingen die gepaard gaan met het gebruik van het internet en sociale media, met speciale aandacht voor ouders en kinderen. Welke tools, kennis en vaardigheden zijn er nodig om online slimme en verantwoordelijke keuzes te kunnen maken en ook de kansen die het internet en sociale media bieden te kunnen omarmen? En wat is daarbij de rol van de industrie, maar bijvoorbeeld ook van ouders.
Dag 1
Dag 1 startte bij Facebook met een sterke openingsspeech van dr. Geoffry Shannon, onder andere child protection rapporteur voor de Ierse overheid. “Je moet kinderen niet als passieve toeschouwers behandelen”, was één van zijn krachtige uitspraken. Waar het bij de bescherming van kinderen om draait is: blijf de weerbaarheid versterken; beperk de toegang niet en zorg voor up-to-date wetgeving. En dit alles in het kader van digitale kinderrechten, met name het recht om vergeten te worden. Digitale veiligheid als onderdeel van digitale geletterdheid moet in het curriculum, was zijn slotpleidooi. Natuurlijk gebruiken Google en Facebook de aanwezige – en kritische – expertise om te toetsen of nieuwe producten en diensten, die bijdragen aan een veilig en verantwoord internetgebruik voor het hele gezin, aanslaan. Zo stelde Facebook de vraag of we de campagnes die ze de afgelopen periode gelanceerd hebben voorbij hebben zien komen, waaronder het speciale portaal voor ouders facebook.com/safety/parents, kwam de ondersteuning van Facebook bij de speciale helpline voor Revenche porn aan bod en de nieuwste ontwikkelingen waaronder vroegtijdige aanpak van de uitdagingen die door VR op ons af gaan komen. Voor Instagram, met inmiddels meer dan 300 miljoen dagelijkse makers van instagram stories was ook voldoende podium. Ook ruime aandacht voor de nieuwste app (alleen nog in de VS) Messenger Kids, een tool voor kinderen onder de 13 jaar (messengerkids.com). Na de eerste reserves bij de ‘safety’ medewerkers van Facebook overheerst nu het enthousiasme. In Messenger kids kunnen kinderen video’s en berichten delen, met de contacten die door hun ouders zijn goedgekeurd. Zo hebben ouders volledige controle met wie hun kinderen contact hebben. Berichten verdwijnen niet en kunnen niet verborgen worden (voor ouders). Facebook kids is dus niet gekoppeld aan Facebook profielen en is geen sociale media! Natuurlijk probeert Facebook op deze manier de jonge doelgroep aan zich te binden, want het is geen geheim dat ze de slag om de tieners en twintigers op dit moment verloren hebben aan Snapchat en Instagram. Maar zoals voormalig vice president van Sesamstraat dr Lewis Bernstein onderschrijft, biedt de app ook veel mogelijkheden op het gebied van voorlichting en educatie. Naast panels over het opvoeden van ouders, de aanpak van online seksueel misbruik van kinderen, ‘peer pressure’ en ‘peer-to-peer’- programma’s viel mij met name de Nederlandse Noa Jansma op die sterk optrad in een panel over jonge vrouwen en social media en de toekomst van activisme. Noa maakte een Instagramaccount aan om mannen die haar nafluiten of op een andere manier intimideren te kijk te zetten. En niet alleen haar actie maakte indruk, juist ook haar optreden in het panel. Want waar ligt bijvoorbeeld de scheidslijn tussen een compliment is iets seksistisch en in hoeverre ben je verantwoordelijk voor de ‘comments’ op je post. Die gaan namelijk soms wel heel ver.
Dag 2
Dag 2 van de Summit @GoogleFoundry draaide met name om de maatregelen die Google ten aanzien van haar zoekmachine en YouTube neemt ten behoeve van de veiligheid van kinderen. Panels over gevoelige online content, YouTube updates, creativiteit en skills, digitale kinderrechten en samenwerkingsverbanden die streven naar een beter internet voor kinderen Technologie, samenwerking en onderwijs vormen het hart van Google’s benadering voor de online veiligheid van kinderen. 52% van de kinderen tussen de 8 en 11 jaar oud hebben toegang tot tablets of andere devices en 94% van die doelgroep is bijna 13,5 uur per week online. Google’s communication manager stelt dat kinderen digitale vaardigheden niet vanzelf ontwikkelen omdat ze nu eenmaal digital natives zijn, maar dat we ze die skills echt moeten leren. Google heeft hiervoor een curriculum ontwikkeld dat vrij te downloaden is: www.beinternetlegends.withgoogle.com/eng. Initiatieven die Google (verder) ontwikkeld heeft en waar ze zowel ouders als leraren bij betrokken hebben zijn Family Link (nog niet in Nederland beschikbaar) en nieuwe mogelijkheden voor ouders in YouTube Kids. Het panel dat inzicht gaf in het werk achter de schermen, waar jonge vrouwen dagelijks geconfronteerd worden met het slechtste dat op het internet te vinden is, maakte vooral veel indruk op de deelnemers aan de summit. Volgens hen hebben ze het naarste maar ook het meest mooie beroep ter wereld én de volle overtuiging dat ze bijdragen aan een beter internet. Arda Gerkens, directeur van EOMK en ook deelnemer aan de summit herkende deze uitspraak als geen ander. EOMK en ECP met meldknop.nl zijn voor zowel Google als Facebook partner in het trusted flagger programma. Meldingen die bij ons binnenkomen worden met voorrang verwijderd. Aandacht was er ook voor het op handen zijnde Transparency Report dat op 19 april nog niet uit was, maar inmiddels gepubliceerd: het eerste ‘YouTube Community Guidelines Enforcement Report’. Dit rapport bevat niet eerder gedeelde data over de bewaking van You Tubes content beleid. https://transparencyreport.google.com/youtube-policy/overview en https://youtube.googleblog.com/
Take home
Het waren weer twee intensieve dagen, met deskundige panels, soms indringende verhalen, goede discussies en interessante mensen. En in een stad die bruist van de energie, waar oud en nieuw, jong en oud, arm en rijk naast elkaar woont, werkt en leeft en – heel opvallend – vooral lopend naar het werk gaat. En waar Google en Facebook het (weer) aandurfden om niet alleen de positieve kanten van hun medium te laten zien en openstonden voor kritische vragen.