Nog steeds zijn er in Nederland 1.6 miljoen mensen ‘digitaal analfabeet’. In heel Europa maakt, volgens schattingen van de EU, 30% van de bevolking geen gebruik van computers en internet. Om deze offliners te stimuleren internet te gebruiken, wordt op initiatief van Eurocommissaris Neelie Kroes van 28 februari t/m 5 maart de Get Online Week georganiseerd. In zesentwintig Europese landen zijn er tal van lokale activiteiten rond het thema ‘bring a friend’ waarmee offliners, waaronder senioren, werkzoekenden, laagopgeleiden en allochtonen, de eerste stappen op de digitale snelweg kunnen zetten. Voor het eerst doet ook Nederland mee aan de Get Online Week met activiteiten in het hele land. Het programma Digivaardig & digibewust coördineert de activiteiten.
Kans op een Xbox 360 met Kinect
Digivaardig & Digibewust roept haar partners op tijdens de Get Online Week zoveel mogelijk nonliners online te helpen. Onder andere Microsoft, SeniorWeb, Codename Future, Computerwijk, FNV Eindhoven en ook een groot aantal bibliotheken hebben al concrete acties aangekondigd. Iedere onliner die tijdens de Get Online Week een offliner het internet op helpt en zich registreert op www.mijndigitalewereld.nl maakt kans op 1 van de 10 Xbox 360-consoles met Kinect sensor. De organisatoren willen tijdens de Get Online Week minimaal 100.000 Europese offliners online krijgen. Het thema is ‘Bring a friend’ omdat uit onderzoek blijkt dat het helpt wanneer beginnende internetters een ‘duwtje’ in de rug krijgen van bekenden die positieve internetervaringen hebben.
Pleitbezorger Neelie Kroes
Eurocommissaris Neelie Kroes, verantwoordelijk voor de Digitale Agenda in Europa, is ervan overtuigd dat internetervaring nodig is voor de ontwikkeling van Europa en ziet het als één van haar grootste uitdagingen om zoveel mogelijk Europeanen gebruik te laten maken van internet. “We moeten het resultaat van de Get Online Week van vorig jaar (68.000 nieuw onliners) de komende vijf jaar wekelijks halen om mijn gestelde doel, het aantal Europanen dat nooit gebruik maakt van internet te halveren, te realiseren.” Volgens cijfers van de EU maakt 30% van de Europeanen nooit gebruik van internet. Tijdens de Europese start van de Get Online Week in Brussel afgelopen week benadrukte Nelie Kroes de noodzaak om samen te werken met lokale partners.
Marjolijn Bonthuis, van Digivaardig & Digibewust: “Ook in ons land is nog steeds 1 op de 10 Nederlanders nauwelijks digitaal vaardig of maakt geen gebruik van internet. Dat is jammer want in de huidige samenleving spelen computer en internet een steeds belangrijkere rol. Niet alleen om op sociaal vlak mee te kunnen doen, maar kunnen werken met de computer en internet, is net als lezen en schrijven, een absolute basisvaardigheid om te kunnen functioneren op de arbeidsmarkt of te re-integreren. Zonder kennis en vaardigheden rond computer, internet en ICT wordt het heel lastig om aan het werk te komen of te blijven.”
Agenda activiteiten in Nederland
Tijdens de Get Online Week werkt Digivaardig & Digibewust samen met Microsoft, SeniorWeb, Codename Future, Computerwijk en FNV Eindhoven. Deze organisaties hebben in het hele land activiteiten om zoveel mogelijk offliners te bereiken. Senioren en andere doelgroepen kunnen tijdens de week via 0900 – 8282828 (10 ct. per minuut) een gratis informatiepakket aanvragen en zich laten registreren als onliner.
Over de Get Online Week
De Europese Get Online Week is een initiatief van Eurocommissaris Neelie Kroes en wordt georganiseerd door Telecentre-Europe. Het doel is om in zoveel mogelijk Europese landen in bestaande leercentra zoals bibliotheken en computercentra, mensen te motiveren gebruik te maken van internet. Lokale organisaties sluiten zich aan bij de Get Online Week om tijdens de actieweek van 28 februari t/m 5 maart in totaal 100.000 Europeanen te bereiken. Meer informatie is te vinden op www.mijndigitalewereld.nl. Op de internationale site www.getonlineweek.eu staat een overzicht met alle deelnemende landen.