26-03-2010

Een duidelijk ‘ja’ voor OpenIDplus platform

Begin 2009 is ECP-EPN met het OpenIDplus  initiatief gestart. OpenID als standaard en open source technologie bestaat al geruime tijd (openid.net) en wordt door de wereldspelers op internet ondersteund (Yahoo!, Google, e.v.a.). Alhoewel Hyves april vorig jaar aankondigde dat de ‘helft van alle Nederlanders OpenID heeft’ komt het toch, nationaal en internationaal, niet echt van de grond bij webdienstverleners.

Vandaar dat ECP-EPN , in lijn met haar missie om doorbraken tot stand te brengen, dit oppakt: er is een geaccepteerde open standaard en brede support, maar te weinig kritische massa om acceptatie vanzelf te laten gebeuren bij webdienstverleners en consumenten.  Het initiatief gaat volledig uit van de internationale standaard en zal daar in eerste instantie op nationaal niveau randvoorwaarden aan toevoegen. Dat laatste wordt gesymboliseerd door de ‘plus’ in OpenIDplus.

Tijdens een evaluatie sessie op maandag op 22 maart 2010 waren deelnemende partijen unaniem in hun positieve oordeel over de voordelen van OpenIDplus voor de Nederlandse consument. Daarom hebben deelnemende partijen ECP-EPN, als initiatiefnemer en neutrale voorzitter, gevraagd door te gaan en een gezamenlijke lancering van OpenIDplus door deelnemers later dit jaar te faciliteren.

Standaard OpenID geeft de consument gemak bij het gebruik van internet en biedt hem of haar de mogelijkheid om zijn digitale identiteit(en) volledig zelf te beheren en te bepalen bij welke internetpartij zijn of haar OpenID identiteit gebruikt wordt. De ‘plus’ in OpenIDplus staat voor afspraken  tussen partijen om de belangen van de consument veilig te stellen en de kwaliteit van op OpenID gebaseerde identiteiten zo mogelijk te verhogen.

Tijdens de laatste bijeenkomsten van ons OpenIDplus initiatief is duidelijk geworden dat partijen heil zien in een gezamenlijke aanpak en bereid zijn samen te werken. Het gaat om Hyves en Surfnet als zogenaamde Identity Providers (IdP’s) en wehkamp.nl, bol.com, de publieke omroep, ANWB, Univé en Telegraaf Media Groep als zgn. Relying Parties (RP’s).

RP’s zien voornamelijk voordelen voor een lagere drempel bij registratie van prospects, terwijl IdP’s verwachten dat OpenIDplus zal zorgen voor extra klantenbinding en meer traffic. Voor de eindgebruiker zitten de voordelen in het gemakkelijk inloggen op websites waarvoor een wachtwoord nodig is, en (met vooraf verleende toestemming) gemakkelijk persoonlijk gegevens (bv. e-mail adres) kun-nen hergebruiken op andere websites. Zo moet het straks mogelijk worden voor gebruikers om met hun Hyves- of Surfnet-account een bestelling te plaatsen bij webshops zoals bol.com en wehkamp.nl, een reisverzekering af te sluiten bij Univé of het oordeel over een bezochte camping op de ANWB kampeersite te plaatsen.

De Proof of Concept van de technologie is nagenoeg afgerond. Er zit nu duidelijk schot in de zaak. De komende maanden moet nog aan details gewerkt worden, maar voor nu kunnen we gelukkig vaststellen dat er voldoende animo is voor een OpenIDplus plat-form of consortium en dat we dus met elkaar iets concreets aan het bouwen zijn.

Lees hieronder het hele artikel.