24-11-2012

Diverse activiteiten in de Week van de Mediawijsheid

Op vrijdag 23 november 2012 is de Week van de Mediawijsheid 2012 van start gegaan met MediaMasters voor het basisonderwijs, de Jongeren Media Battle voor vmbo-leerlingen en de masterclass mediawijsheid voor vo-docenten. Op woensdag 27 november staat de Nationale Ouderavond voor ouders op het programma & tijdens de week doen leerlingen uit het basisonderwijs praktijkstages bij diverse media. Op vrijdag 30 november wordt de week afgesloten met de diplomauitreiking van MediaMasters aan 40.000 leerlingen.

Week van de Mediawijsheid
Mediawijzer.net organiseert voor de derde keer de Week van de Mediawijsheid (23-30 november). Een week waarin de mediawijsheid van jongeren tussen de 10 en 14 jaar centraal staat en de rol die ouders en school daarbij kunnen spelen. De Jongeren Media Battle is georganiseerd voor het Voortgezet Onderwijs. Het basisonderwijs gaat de hele week aan de slag met MediaMasters 2012 en voor ouders staat op dinsdag 27 november de Nationale Ouderavond centraal. Daarnaast organiseren bibliotheken, als ‘Huizen van de Mediawijsheid’, door het hele land diverse activiteiten.

MediaMasters2012
Om mediawijsheid in het onderwijs te integreren is MediaMasters2012 ontwikkeld. Een levensechte media-ervaring voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs waarin kinderen met de hulp van ouders, leerkrachten en bibliotheken ervaren hoe ze op een kritische en leuke manier met media om kunnen gaan. Het is een interactieve ervaring die gedurende de week onafhankelijk van niveau, voorkennis en achtergrond door leerlingen gespeeld kan worden. Ouders en docenten voelen intuïtief vaak aan waar de gevaren liggen, maar zijn minder thuis in de media. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die actief hulp van opvoeders krijgen veel mediawijzer zijn dan kinderen die dat niet krijgen. De focus ligt op kinderen in groep 7 en 8, omdat kinderen op deze leeftijd steeds zelfstandiger met media bezig zijn, terwijl ze nog wel open staan voor een goed gesprek hierover thuis en op school. Digivaardig & Digiveilig werkt dit jaar mee aan de opdrachten  met een veilig-component binnen Mediamasters, denk aan veiligaspecten bij peer-to peer sites, mobiel, games etc.

Jongeren Media Battle
De Jongeren Media Battle is bedoeld voor leerlingen van de 1e en 2e klas van het vmbo. In het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid debatteerden ze, onder leiding van het Nederlands Debat Instituut, met elkaar en leerden ze kritisch kijken naar media en hun eigen mediagedrag. Doordat ze zowel voor- als tegenargumenten moesten bedenken, leerden ze mediawijsheid vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Een jury van bekende mensen uit de media en politiek kiest uiteindelijk dé Media Battle winnaar 2012. Het debat dient ook als voorbeeld hoe docenten met een klas in gesprek kunnen gaan over mediawijsheid.

Nationale Ouderavond
Op dinsdag 27 november werd voor ouders de Nationale Ouderavond: Jongeren en Social Media gegeven in Beeld en Geluid in Hilversum. Deze interactieve avond stond in het teken van de vraag: Welke invloed hebben sociale media op de leefstijl van jongeren en het gezin? Met Een uitverkochte avond, die ook live te volgens was via live streaming gingen verschillende panelleden onder leiding van Sipke Jan Bousema met elkaar in debat.

Nieuw onderzoek mediagebruik door jongeren
De jeugd lijkt redelijk mediawijs maar ze gebruiken niet altijd alle mogelijkheden en onderschatten hun mediagedrag. Vmbo-jongeren zijn technisch en creatief vaardig met media, maar overschatten zichzelf en zijn te weinig bewust met hun mediagedrag bezig. Zo checkt 80% van de vmbo-jongeren niet de betrouwbaarheid bron en is 24% snel afgeleid door mediagebruik. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Dialogic in opdracht van Mediawijzer.net onder vmbo-jongeren (12-16 jaar). Zo’n 25% van de jongeren maakt meer dan 10 uur per dag gebruik van hun mobiele telefoon. De jongeren internetten gemiddeld 2,8 uur per dag op de computer en 3,5 uur per dag op de mobiele telefoon. YouTube en WhatsApp/Ping zijn de populairste applicaties onder jongeren. Dit leidt tot veel sociale interactie en zelfs 75% van de jongeren heeft wel eens inkomsten gegenereerd door slim mediagebruik. Kijk hier voor het hele onderzoek ‘Achter de schermen’.

Jongeren gebruiken ook apps die te maken hebben met sport of gezondheid. Hardloopapps zijn populair, evenals de Wii, sporten op Youtube filmpjes en zoeken op internet naar gezondheids- en bewegingstips. Bij vragen over voorbehoedsmiddelen of SOA’s wenden zeven op de tien jongeren zich eerst tot internet en dan pas tot vrienden/familie of de huisarts. Ook het antwoord op vragen over verslaving, overgewicht, drugs en alcohol zoeken zij eerst online. Zes op de tien jongeren hebben wel eens een online zelftest op het gebied van gezondheid gedaan. Vooral BMI- en depressietesten zijn populair. Deze resultaten komen uit een online onderzoek van EenVandaag en Mediawijzer.net.

Mediawijzer.net
Mediawijzer.net wordt aangestuurd door vijf toonaangevende organisaties op het gebied van mediawijsheid: ECP (platform voor informatiesamenleving), Kennisnet (expertisecentrum voor ICT in het onderwijs), Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, NTR (omroeporganisatie) en het Sectorinstituut voor Openbare Bibliotheken (SIOB). www.mediawijzer.net.