24-07-2014

DigiRaad bezoekt jongerenprovider *bliep

Driehoog-achter op het Rembrandtplein in Amsterdam. Eric van der Avoird (customer service) en Robert Storm (sales rebel) leidden ons rond. We krijgen een introductie op het zonnige dakterras. Veel jonge gezichten, een pingpong tafel, hippe muurschilderingen en interne communicatie via Facebook. Dat *bliep anders is dan anderen is zeker!  

“Wij hebben een gigantische hekel aan kleine lettertjes en we zijn de telecomtrucs meer dan zat. Daarom hebben wij een eerlijke en transparante provider opgestart voor en door jongeren.”

Eric vertelt,“de jongeren van tegenwoordig zijn slimme consumenten, ze hebben snel door wanneer ze belazerd worden. We merkten dat jongeren vaak dat gevoel hadden bij de al bestaande aanbieders. *bliep is in dat gat gestapt.”

Jongeren op discission making positions. *bliep doet het!

Jongeren mogen niet alleen meedenken met het bedrijf ze mogen ook echt dingen doen voor *bliep, al dan niet betaald. “Door jongeren mee te laten werken binnen *bliep kunnen we onze klanten nog beter bedienen. Jongeren zijn immers de doelgroep en zij kunnen als geen andere aangeven wat ze willen, wat ze zoeken in een telecom aanbieder en hoe ze dat willen. Het is niet co-creatie maar in-creatie. De doelgroep op ‘discission making positions’, zoals productinnovatie, sales en marketing.”

*bliep, onconventionele manier van het runnen van een telecomprovider

*bliep is voor veel jongeren een belangrijke leerschool. “Wij proberen de jongeren zoveel mogelijk uit te dagen en te begeleiden bij de plannen die ze hebben voor *bliep. Maar uiteindelijk voeren ze het zelf uit.” Bij *bliep werken veel jongeren die zelf ook een bedrijfje hebben zoals een stuiterballenwinkel, chocoladeletters voor Warchild en de WK onesie. “Die ondernemersgeest is aanstekelijk”, zegt Eric. “We zijn de hele dag verrast van de geweldige ideeën die ze hebben. Wij geloven in de jongeren en geven ze veel vrijheid en dat werkt. Met *bliep laten we zien dat het ook anders kan.”

Een van de digiraadsleden vraag zich af hoe *bliep nog steeds kan verdienen als ze geen ‘trucjes’ uithalen zoals andere telecomproviders.  “We voeren geen dure marketing acties”, zegt Robert. “Doordat we met de doelgroep werken, weten we heel goed wat er speelt en wat zij leuk vinden. We hebben 50.000 gebruikers en het loopt nog steeds op.” Dat *bliep succesvol is onder jongeren getuigt ook hun fanbase. Ruim 130 jongeren zijn aangesloten. “Zij voeden ons met tips en denken mee. Samen hebben we het geloof in *bliep en passie om het altijd beter te maken.”  

Onze interne communicatie loopt via Facebook

Een van de ondernemende jongeren die ooit voor *bliep werkte is Robert van Hoesel. Ooit begonnen bij *bliep, had een uitzendbureau, verkocht visitekaartjes en nu houten zonnebrillen met Woodify. Nog niet zo lang geleden startte hij met vriend Bastiaan Young Creators, een online community voor ‘likeminded people’.  

“Het idee van Young Creators is jongeren die willen ondernemen te helpen. We hebben een over-actieve Facebookgroep, een website en organiseren live avonden. Het is voor jongeren die een idee hebben en dit willen toetsen en ook voor jongeren die andere jongeren willen helpen.” Het is heel simpel, je post waar je naar opzoek bent en vaak heb je binnen een uur meer dan 10 reacties waar je ook echt wat mee kan.
Het ondernemerschap zit bij Van Hoesel in het bloed. Hij is meerdere keren gestart met bedrijfjes, de een succesvol de ander minder. “Door ondernemerschap leer je wat je leuk vindt en wie weet helpt dit ook wel in het vinden van de studie die bij je past.”

Uiteraard zijn de Digiraadsleden erg benieuwd naar de gouden tip voor het ondernemerschap. Robert heeft er wel een: “Start een bedrijf omdat je het leuk vindt om te doen en niet per se omdat je geld wilt verdienen.”

 

Meer informatie over de Digiraad vindt u op www.digiraad.net