29-08-2013

CEO’s laten leerlingen nadenken over innovatie

Kinderen worden zo uitgedaagd om na te denken over technologie en innovatie. Initiatiefnemers van de lessen zijn Mijn Kind Online en Kennisnet, in samenwerking met ECP.

CEO’s van Google, IBM, Layar, SIDN, NightBalance.com en Spil Games geven kinderen in het project Internet in 2025 de opdracht om te tekenen hoe internet er in de toekomst uitziet en wat we er mee kunnen. 

De kinderen met de beste ideeën worden uitgenodigd om met de topmanagers in gesprek te gaan, in de hoop dat hun tekening ook echt kan worden uitgevoerd. Vandaag is de gratis digibordles gelanceerd bij Google Nederland.
De les is gegeven aan 20 leerlingen uit groep 8 van basisschool De Zevensprong uit Almere.

Leerlingen nog niet klaar voor de 21ste eeuw
Uit het rapport ‘Digitale Geletterdheid’ van het KNAW (februari 2013) blijkt dat scholieren handig zijn met smartphones en sociale media, maar nog niet genoeg inzicht hebben in de impact en risico’s van online communicatie.
Het rapport stelt dat digitale geletterdheid in een informatiemaatschappij tot de basisvaardigheden behoort. Het onderwijs draagt hier nu nog onvoldoende aan bij.

Het project Internet in 2025 laat kinderen nadenken over hoe technologie in de toekomst kan worden ingezet. Hoe kan Nederland innoveren om een sterk land te worden, waarin kinderen en hún kinderen tot hun recht komen?
Hoe zien kinderen zelf de toekomst en hun rol daarin? Deze vragen staan in het project centraal.

Het bedrijfsleven vindt ook dat het onderwijs kinderen moet opleiden tot probleemoplossende en innovatieve denkers. Pim van der Feltz van Google, Harry van Dorenmalen van IBM, Claire Boonstra van Layar, Eline van Beest van NightBalance, Roelof Meijer van SIDN en Peter Driessen van Spil Games vertellen in Internet in 2025 wat hun dromen waren als kind en wat hun verwachtingen zijn van internet in de toekomst. Zij nodigen kinderen uit om na te denken over hoe technologie bestaande problemen kan oplossen.

‘Slechts 2 op de 10 scholieren kiest een beta-studie’
Mark Janssen, hoofd corporate communicatie van Google: “Technologie speelt een steeds grotere rol in onze samenleving. Maar als er niet genoeg mensen in Nederland zijn die kunnen meebouwen aan apps, websites en software, profiteren we onvoldoende van die mogelijkheden. Slechts 2 op de 10 scholieren kiest voor een beta-studie, terwijl de arbeidsmarkt gebaat zou zijn bij 4 op de 10. We juichen dit initiatief van MijnKindOnline en Kennisnet toe en hopen dat Internet in 2025 veel kinderen enthousiast maakt over technologie.”
Peter Driessen, CEO Spilgames: We zijn erg blij dat we betrokken zijn bij dit project! We hebben veel bewondering voor de creatieve manier waarop MijnKindOnline en Kennisnet kinderen over internet laten nadenken. We zijn benieuwd naar de resultaten!

Initiatiefnemers
Het gratis lespakket ‘Internet in 2025’ is ontwikkeld door Kennisnet en Mijn Kind Online, in samenwerking met ECP. De les staat op www.internetin2025.nl. Op de website staan ook ingezonden tekeningen van kinderen en interviews met de meewerkende CEO’s.