02-09-2010

Campagne ‘Door Internet blijf je meedoen’ van start : Bedrijven en overheid onderstrepen belang van senioren op internet

Naar schatting drie miljoen Nederlanders maken geen gebruik van de computer of internet. Bijna de helft van deze mensen, 1,4 miljoen, beschikt wel over toegang maar zijn niet actief op internet. Onder hen ook een groot aantal senioren.  Deze mensen dreigen, nog meer dan nu al het geval is, buiten de boot van onze maatschappij te vallen nu internet steeds meer hét kanaal voor informatie- en communicatie wordt. Dit aantal moet teruggebracht worden. Daarom ondersteunt en medefinancieert  het publiekprivate programma Digivaardig & Digibewust de campagne ‘Door internetten blijf je meedoen’ gericht op ouderen die nog niet online zijn.

Onze samenleving digitaliseert in hoog tempo. Steeds meer diensten worden ook online of zelfs enkel nog online aangeboden. Dit maakt de noodzaak tot het kunnen internetten groot. Voor een grote groep senioren geldt echter dat zij veelal geen affiniteit hebben met of zelfs weerstand hebben tegen het gebruik van internet. En dat terwijl het medium hen zoveel mogelijkheden en voordelen biedt. Denk bijvoorbeeld aan het niet meer de deur uit hoeven voor het regelen van je bankzaken, het bestellen van (zware) boodschappen en die thuis laten bezorgen, het onderhouden van contacten, het vinden van informatie over hobbies en reizen etc. Internet kan daarmee positief bijdragen aan de kwaliteit van leven.  Daarom is het zaak de drempel om online te gaan weg te nemen.
 

Het programma Digivaardig & Digibewust is blij met het gezamenlijke initiatief van ILC Zorg voor later, SeniorWeb, Radio 5 Nostalgia, RVU en PlusMagazine om een landelijke campagne te starten om senioren te inspireren online te gaan. Ook de thema-avond ‘Iedereen kan internetten’ van Omroep Max en de NTR op 13 september op Nederland 2 om 20.55 uur zal positief bijdragen aan het inspireren en stimuleren van ouderen. De campagne sluit aan bij de doelstelling van het programma om het aantal mensen dat niet of nauwelijks gebruik maakt van internet en andere digitale middelen terug te brengen. Overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen werken binnen het programma Digivaardig & Digibewust samen om dit doel te bereiken. Het programma wordt gesteund door het ministerie van Economische Zaken, de Europese Commissie en diverse bedrijven (KPN, UPC, Microsoft, NVB, IBM, NVPI, SIDN).
 

Naast de campagne ‘Door internetten blijf je meedoen’ ondersteunt het programma Digivaardig & Digibewust ook andere activiteiten om senioren en ook andere zogenoemde digibeten online te helpen. Voor beelden hiervan zijn het oefenprogramma Klik & Tik (www.oefenen.nl/klikentik) en de online training Internet Boot Camp (www.internetbootcamp.nl).