Desinformatie tijdens verkiezingstijd

Weerbaarheid tegen desinformatie lijkt belangrijker dan ooit, meer dan de helft van de wereldbevolking gaat dit jaar naar de stembus en er zijn zorgen over de impact van generatieve AI. Daarom wijst Netwerk Mediawijsheid ons graag op twee vernieuwde contentpakketten op isdatechtzo.nl, waarmee je jezelf én je doelgroep kunt informeren over desinformatie tijdens de verkiezingen én over AI.

De Verkiezings-toolkit

Wil je deze week nog aandacht besteden aan de verkiezingen? Download dan de handige verkiezings-toolkit. In deze toolkit vind je een animatievideo, tips om te delen via sociale media, algemeen verkiezingsbeeld, twee soorten posters met informatie over nepnieuws en desinformatie.

Op de verkiezingspagina isdatechtzo.nl/verkiezingen staan artikelen, video’s en bronnen met laagdrempelige informatie voor volwassenen, over desinformatie in verkiezingstijd. Deze zijn ontwikkeld in samenwerking met experts en journalisten van verschillende organisaties, zoals Diversion, Knack en Pointer (KRO-NCRV). Zo vertelt factchecker Esther Chavannes van Pointer hoe zij berichten over migratie checkt rond de verkiezingen. En geeft Ilayda Hagens van Diversion tips om met polarisatie om te gaan.

Meer activiteiten uit het netwerk

De Factcheck-Marathon: tot 6 juni zijn Nederlandse en Belgische factcheckers aan het werk om uitspraken van politici te checken. Om mensen te helpen een goed geïnformeerde keuze te maken presenteert Mediamuseum Beeld & Geluid een MuseumPOD over desinformatie in verkiezingstijd. Deze tijdelijke installatie kwam tot stand i.s.m. BENEDMO, Pointer, NPO Kennis en isdatechtzo.nl en is te bezichtigen tot 17 juni.

AI en desinformatie op isdatechtzo.nl

Moeten we ons zorgen maken over AI en desinformatie? En hoe kun je hier mediawijs mee omgaan? Isdatechtzo.nl biedt uitleg en tips op deze verzamelpagina. Hier vind je onder andere een interview met factchecker Wolf France over deepfakes van politici en een handige explainervideo waarin hoogleraar Theo Gevers uitlegt wat een deepfake is.

Blijf op de hoogte over mediawijsheid en desinformatie via de kanalen van @iedereenmediawijs en #isdatechtzo.

Maatschappij & digitalisering

Het thema digitalisering in onze maatschappij is relevanter dan ooit. Digitaal leven betekent een levenslijn voor velen. De publiek-private samenwerkingen, de verbindingen, de kennis en onderzoek waar ECP samen met deelnemers e... + Meer over Maatschappij & digitalisering