De Week van de Mediawijsheid is een initiatief van Mediawijzer.net om aandacht te vragen voor het belang van mediawijsheid voor kinderen. In 2016 is de Week van de Mediawijsheid van 18 tot en met 25 november. ECP is kernpartner van mediawijzer.net en heeft onder andere bijgedragen aan de mediawijsheidgame MediaMasters die tijdens de week wordt gespeeld door groep 7 en 8.
Thema 2016
Feit, Fake of Filter: hoe word jij beïnvloed?
In een wereld vol media, klikken en liken, kijken, delen en zoeken we er op los. Kennis, ideeën en indringende beelden van over de hele wereld zijn slechts één klik van ons verwijderd.
In de stortvloed van informatie die ons omringt, is het lastiger geworden om het onderscheid tussen feit en fake te kunnen maken. Sociale media, kranten, tv, online gemeenschappen en filters oefenen bovendien grote invloed uit op hoe wij onszelf, de ander of de wereld zien.
Begrijpen we nog voldoende hoe de informatie en beelden die ons bereiken tot stand komen? Waar ligt de grens tussen propaganda en nieuws? Wat doet een overvloed aan beelden en informatie met onze emoties? Waar ligt de verantwoordelijkheid van journalisten en mediamakers bij het creëren van content? En wat sturen we zelf de wereld in?
Technologische ontwikkelingen zoals virtual reality maken belevingen nog intenser. Weten hoe je beelden moet interpreteren wordt hierdoor steeds belangrijker. En wat zijn de gevolgen van dit soort nieuwe technologieën die grote invloed hebben op emoties als empathie, afgunst, blijdschap en woede?
In de komende Week van de Mediawijsheid (18 t/m 25 november) staat met het thema ‘Feit, Fake of Filter’ centraal hoe beïnvloeding werkt in onze wereld vol media. Doe bijvoorbeeld mee met het mediawijsheidspel MediaMasters voor groep 7 en 8 of kom naar het My Comment Festival voor jonge mediamakers van 14 tot 17 jaar.
Meer informatie volgt binnenkort op www.weekvandemediawijsheid.nl en op deze pagina.