11-09-2025
Gisteren heeft HackShield een brief verstuurd aan de Tweede Kamer, waarin wordt opgeroepen digitale vaardigheden structureel op te nemen in het onderwijscurriculum. ECP heeft deze oproep mede ondertekend. Normaal gesproken sluit ECP zich niet aan bij brandbrieven of lobbydocumenten, maar voor dit thema maken we een uitzondering. Digitale geletterdheid is al jaren een speerpunt van ons werk en in 2021 startte ECP zelf een pleidooi voor de versnelde invoering ervan in het onderwijs.
Op 21 juni 2021. bood Tineke Netelenbos, oud voorzitter van ECP, namens ruim 30 partijen het pleidooi aan aan Tweede Kamerleden Lisa van Ginneken (D66) en Barbara Kathmann (PvdA). In dit pleidooi wordt duidelijk gemaakt dat, onder regie van het onderwijs, direct gestart kan worden met de implementatie van digitale geletterdheid in het curriculum.
Afgelopen week zijn de conceptkerndoelen voor het onderwijs naar de Kamer gestuurd. Dat is een belangrijke stap vooruit, maar de invoering verloopt traag. Digitale geletterdheid loopt nog altijd achter bij andere noodzakelijke vernieuwingen in het curriculum. Hierdoor groeit de digitale kloof tussen kinderen die van huis uit of via hun school wél digitale vaardigheden meekrijgen, en kinderen die dit moeten missen. Zo dreigt opnieuw een generatie op te groeien zonder voldoende handvatten voor een digitale samenleving die steeds belangrijker wordt.
Met de gezamenlijke oproep aan de Tweede Kamer benadrukken ECP en HackShield dat digitale geletterdheid geen optioneel vak mag zijn, maar een essentiële basisvaardigheid. Versnelling is hard nodig om leerlingen goed voor te bereiden op hun toekomst in een digitale wereld.