‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’, zei Johan Cruijff al eens. En daar zit ‘m precies de crux. Waar sommige ICT-innovaties nog volop in hun introductie- en groeifase zitten alvorens ze op grote schaal en veilig kunnen worden toegepast – zoals Blockchain- technologie -, worden we tegelijkertijd overweldigd door het berichtgeving over kansen in het gebruik van big data en uitdagingen rondom hackable-proof internet of things en cyber security van online cloud-om-gevingen, servers en databases. Hoe kun je door de ‘digitale bomen’ het bos nog zien? Mijn advies is een stap terug te doen en weer eens goed op een rij te zetten wat voor u de kern van succesvol zakendoen is. Dan is de volgende stap naar slim zakendoen met ICT een stuk makkelijker te nemen. De groei in gebruik van internetdienstverlening- en producten door bedrijven én particulieren is enorm. Het omgaan met informatie en data is daarnaast de afgelopen decennia exponentieel goedkoper, sneller en compacter geworden. Met de opkomst van de smartphone bevinden deze toepassingen zich letterlijk onder onze vingertoppen. De derde fase in de ontwikkeling van het internet is Web 3.0, met onder andere de opkomst van ‘internet op things’. Steeds meer dingen zijn verbonden met internet, zoals sensoren in toegangspoorten, meetapparatuur, rookmelders, GPS, draadloze apparatuur (tablet, smartphones, smart watches), surveillance-camera’s en zelfs zelfrijdende auto’s. Door alle berichtgeving in de media over kansen en uitdagingen in onze rap digitaliserende wereld ontstaat de neiging je ervoor af te sluiten, maar dit is een gemiste kans. Om dit in de zien is het essentieel om een stap terug te doen en te bedenken wat de kern van succesvol zakendoen is. Wie het beste kan inspelen op de behoefte van de klant of afnemer maakt het verschil en is z’n concurrentie voor. Succesfactoren als kwaliteit, efficiency, gebruikersgemak en betrouwbaarheid zijn nog steeds universele waarden waarop juist door de opkomst van internetdienstverlening en slimme producten dan ooit kan worden ingespeeld. Enerzijds is door slim gebruik van data het potentieel om de klantbehoefte – en daarna hieraan gekoppelde mogelijkheden tot mass customization – in kaart te brengen nog nooit zo groot geweest. Anderszijds ontstaan er in razend tempo nieuwe verdienmodellen mede mogelijk gemaakt door data of met nieuwe ICT-innovaties. In deze special omtrent e-business kunt u lezen welke mogelijkheden ICT-innovatie u bieden om de succesfactoren die voor uw klant gelden in ‘slim’ zakendoen om te zetten. Dit bericht is eerder gepubliceerd in het Analyse E-Business.
31-07-2017