31-05-2017

CBS toont resultaten Big Data onderzoek

In opdracht van het Doorbraakproject Big Data, waar ECP het secretariaat van voerde, heeft het CBS een onderzoek gedaan naar het aantal midden- en kleinbedrijven (mkb) dat klaar is voor de ontwikkeling van nieuwe diensten op basis van big data.

Belangrijkste bevindingen

Uit onderzoek blijkt dat bijna 60 procent van de midden- en kleinbedrijven financieel gezond is, 1 procent innovatief is, 6 procent in transitie en 8 procent heeft veel internetactiviteiten. Minder dan 1 procent van de mkb-bedrijven voldoet aan de eis om aan ten minste drie van deze kenmerken te voldoen, en zou dus klaar zijn voor big data. Hoe groter het bedrijf hoe hoger dit percentage is: het loopt op van 0 procent bij eenmansbedrijven, tot 8 procent bij mkb-bedrijven met 50 tot 250 werknemers. Ook zijn er enkele bedrijfstakken die er duidelijk uitspringen qua innovatie en internetactiviteit. Innovatieve bedrijven zijn vaak te vinden bij de winning van delfstoffen, in de industrie en in het speur- en ontwikkelingswerk. Bedrijven met veel internetactiviteiten zijn te vinden binnen de informatie- en communicatiesector en in het openbaar bestuur. Overijssel en Groningen zijn de provincies waar percentueel veel bedrijven innovatief en online actief zijn.

Mooie resultaten Doorbraakproject

Daniel Frijters is van mening dat met het Doorbraakproject mooie resultaten zijn bereikt. ‘Met de methodiek die we bij dit project hebben gehanteerd, kunnen we gericht bedrijven uitnodigen om samen te werken met de Urban Data Centers van het CBS en de gemeenten. Het ministerie van EZ heeft vorig jaar op basis van de resultaten ook aan bedrijven uit het mkb subsidie gegeven voor de ontwikkeling van big data diensten. Kortom, de mogelijkheden zijn groot en het biedt nieuwe kansen voor de economie.’ Onder leiding van aanjager Eric van Tol (directeur Expertisecentrum Big Data van Fontys Hogeschool Eindhoven) werkten binnen het Doorbraakproject Big Data samen: ECP, het CBS, TNO, de Kamer van Koophandel en het Big Data Value Center (BDVC). Daardoor ontwikkelen inmiddels een aantal bedrijven uit het mkb nieuwe diensten op basis van big data. Bron: CBS corporate. Lees hier het hele artikel van het CBS.