23-10-2012

Start inschrijving Jongeren Media Battle – Week van de Mediawijsheid

Sinds 5 oktober kunnen vmbo-docenten hun onderbouwscholieren aanmelden voor de Jongeren Media Battle 2012. Media bieden jongeren ongekende mogelijkheden, maar in de maatschappelijke discussie wordt vaak het verband gelegd met onderwerpen als storend mobieltjesgebruik in de klas en uit de hand gelopen Facebook-feestjes. Om jongeren inzicht te geven in hun eigen mediawijsheid laat Mediawijzer.net jongeren in debat gaan over hun mediagedrag en de invloed van media op hun leven. De Jongeren Media Battle biedt docenten de perfecte aanleiding om ook zelf met de klas in gesprek te gaan over mediawijsheid. De Battle vindt plaats op 23 november 2012 in het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum en vormt de start van de Week van de Mediawijsheid.

 

Jongeren Media Battle

Wat vinden jongeren nou eigenlijk zelf slim mediagedrag en hoe bewust zijn zij van de invloed van media op hun leven? In het debat gaan jongeren uit de 1e en 2e klas van het vmbo met elkaar in gesprek over media. Doordat de deelnemers zowel voor- als tegenargumenten moeten bedenken, leren ze mediawijsheid vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Voorafgaand aan het debat krijgen alle deelnemers een debatworkshop zodat ze goed voorbereid zijn. Aanmelden voor deelname kan tot 31 oktober via www.weekvandemediawijsheid.nl/media-battle. Vanaf half oktober is hier voor alle docenten, van vmbo tot vwo, ook een algemene debat-toolkit te vinden om tijdens de Week van de Mediawijsheid ook in de eigen klas te debatteren over mediawijsheid.

 

Masterclass mediawijsheid voor docenten

Om inzicht te krijgen in de mediawijsheid van vmbo-jongeren en de rol die docenten daarin kunnen spelen, kunnen docenten deelnemen aan de Masterclass Mediawijsheid. Deze masterclass vindt plaats terwijl de leerlingen zich inhoudelijk voorbereiden op de battle en hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod:

• Belang van aandacht voor mediawijsheid in het onderwijs

• Inzichten in de mediawijsheid van vmbo-ers

• Rol van vmbo-docent bij bevordering mediawijsheid

 

Week van de Mediawijsheid

De Week van de Mediawijsheid is een initiatief van Mediawijzer.net om meer aandacht te vragen voor het belang van mediawijsheid. Het thema dit jaar is de invloed van media op de stijl van leven van 10-14 jarigen. Kinderen en jongeren lijken redelijk mediavaardig, maar ze gebruiken lang niet alle mogelijkheden en onderschatten de risico’s. Opvoeders voelen intuïtief vaak aan waar de gevaren liggen, maar zijn minder thuis in de media. Daarom biedt Mediawijzer.net tijdens de Week van de Mediawijsheid voor het basisonderwijs de levensechte media-ervaring MediaMasters2012 waarin kinderen uit groep 7 met de hulp van ouders, leerkrachten en bibliotheken zich bewust worden van de mogelijkheden én risico’s van media. En voor het voortgezet onderwijs organiseert Mediawijzer.net de Jongeren Media Battle waardoor vmbo-leerlingen meer inzicht krijgen in hun eigen mediagedrag en de invloed van media op hun leven. www.weekvandemediawijsheid.nl

 

Mediawijzer.net wordt aangestuurd door vijf toonaangevende organisaties op het gebied van mediawijsheid: ECP Platform voor informatiesamenleving, Kennisnet (expertisecentrum voor ICT in het onderwijs), Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, NTR (omroeporganisatie) en het Sectorinstituut voor Openbare Bibliotheken (SIOB). www.mediawijzer.net