19-01-2010

OpenID+

Onder consumenten en bedrijfsleven bestaat al lange tijd behoefte aan een goede B2C identityoplossing met laag trustniveau. “De consument heeft nu vaak voor elke webdienst een ander wachtwoord en moet zich op nieuwe sites steeds opnieuw registreren. Een oplossing hiervoor is er al, namelijk OpenID. De technologie is dus het struikelblok niet meer, de hordes zijn vertrouwen en kritieke massa” , aldus Paul Brackel, trekker van de groep.  Het OpenID+ initiatief bouwt in Nederland aan vertrouwen en massa met bijvoorbeeld webwinkels, verzekeringsmaatschappijen, omroepen en sociale netwerken. Brackel: “De ‘+’ zit hem in goede afspraken tussen de partijen. Zo weten aanbieders van webdiensten en de consument waar zij aan toe zijn. ECP-EPN faciliteert als neutraal platform de mogelijkheid tot precompetitieve samenwerking”.

 

Op woensdag 20 januari aanstaande vindt daarom de bijeenkomst OpenID, Impact voor RP’s (webdienstverleners) plaats bij ECP-EPN in Leidschendam, waarbij een selecte groep early adopters ingaat op de kansen en uitdagingen die OpenID biedt.

 

Thema’s die besproken worden zijn ondermeer:

 

• Welke voordelen biedt gebruik van OpenID(+) mij;
• Hoe werkt de interactie met de consument via OpenID(+);
• Welke mogelijke privacyvragen zouden kunnen spelen;

 

De belangrijkste conclusies van deze bijeenkomst leest u in de volgende nieuwsbrief in februari.

 

Voor meer informatie over OpenID+ en de participerende partijen kijk op: www.ecp-epn.nl/openid