De drempels voor flexibel werken, het zelf kunnen plannen van werk door werknemers en het kiezen van de werkplek, zijn vooral aanwezig binnen bedrijven met tien tot vijftig werknemers en het minst bij kleine bedrijven tot tien medewerkers. Dat beeld komt naar voren uit onderzoek naar eigentijds werken en sociale media van ECP-EPN, dat tijdens het Jaarcongres van het platform werd overhandigd de Europese Commissie.
Van de respondenten die werken in een bedrijf met minder dan tien werknemers zegt 60% in grote mate de vrijheid te hebben het werk in te richten en te plannen. Daarnaast geeft een groot deel van deze groep aan op verschillende werkplekken te werken. Dit in tegenstelling tot medewerkers in middelgrote bedrijven (10-999 medewerkers): ruim 30% geeft aan die mogelijkheid te hebben.
Vicevoorzitter van ECP-EPN, Zsolt Szabó, overhandigd het rapport ‘Invoering nieuwe werken in het MKB’ aan Tonnie De Koster, directie Media, Audiovisueel beleid en Internet van de Europese Commissie.
Diensten
Opvallend is dat respondenten ongeveer in gelijke mate gebruik maken van de verschillende cloud-diensten voor e-mail (zoals g-mail), social media (LinkedIn, Youtube, Twitter) en online diensten voor kantooractiviteiten zoals tekstverwerken. Voor 50% van de eenmansbedrijven is de werkplek thuis een van de belangrijkste.
Een werkplek aan huis is voor 50% van de eemansbedrijven belangrijk.18% van de werknemers in bedrijven met 2-9 medewerkers beschikt thuis ook over een werkplek.
ECP-EPN concludeert dat de drempels voor het nieuwe werken vooral gezocht moeten worden in de groep grote MKB-bedrijven. Die kleinere bedrijven hebben lagere drempels van bedrijfscultuur en zij hebben ook minder te maken met ICT-systemen die het moeilijk maken om flexibel te werken. In grotere bedrijven hebben werknemers ook weer meer vrijheid.
Onderzoek
Het onderzoek werd tijdens het jaarcongres van ECP-EPN door vicevoorzitter Zsolt Szabó overhandigd aan Tonnie De Koster, directie Media, Audiovisueel beleid en Internet bij het Directoraat-generaal Informatiemaatschappij en media van de Europese Commissie. Het onderzoek is uitgevoerd door het onderzoeksinstituut CentERdata onder een representatieve steekproef van ruim 2.500 personen. Het volledige onderzoeksrapport kunt u hier downloaden.